Hans (Jean) Arp
Kompozycja (rysunek 3 do tomiku poezji Jana Brzękowskiego "W drugiej osobie")
Datowanie: | 1932 |
Technika: | rysunek tuszem |
Materiały: | papiep, tusz |
Rozmiar: | 26 x 21 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 1936 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/13 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | nie |
Opis dzieła
Wyobraźnia widza odczytuje te bezkształtne, zagadkowe formy jako poetyckie metafory. Poezja i plastyka mają swoje własne środki wyrazu, które w tej pracy łączą się w jeden przekaz. Oba rodzaje twórczości posługują się przenośniami, niedopowiedzeniem i symbolami, które oddziałują na siebie nawzajem. Artyści związani z awangardą dążyli do zatarcia granic między różnymi dziedzinami sztuki. Do wielu ciekawych dialogów dochodziło na styku malarstwa i poezji, czego przykładem jest tomik wierszy Jana Brzękowskiego z ilustracjami Jeana Arpa. Polski poeta cenił niejednoznaczność twórczości tego artysty, która zbliżała ją do poezji: „Arp łączy w swojej twórczości dwie sprzeczności: rygor sztuki abstrakcyjnej z brakiem rygoru nadrealizmu i dadaizmu” – pisał Brzękowski.
Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 142).