Jean Gorin
Kompozycja nr 2
Datowanie: | 1927/1972 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | farba olejna, płótno |
Rozmiar: | wys. 64 cm, szer. 74,5 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 04.1973 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/981 |
Opis dzieła
Gdy w 1926 r. Gorin zobaczył prace Mondriana, van Doesburga i Vantongerloo, tak o nich napisał w liście do przyjaciela: „Wszystkie etapy mojego rozwoju malarskiego przygotowywały mnie do zrozumienia praw neo-plastycznych. Tak bardzo byłem poruszony pięknem wielkiej dostojności, która ukazała mi się poprzez neoplastycyzm”. W prezentowanej pracy można zobaczyć najważniejsze założenia tego nurtu sztuki nowoczesnej. Neoplastycyzm był jednym z najbardziej intelektualnych kierunków awangardy, ograniczony do minimum formalnego – linii horyzontalnych i wertykalnych oraz barw podstawowych, miał ukazać abstrakcyjną myśl zreifikowaną w przestrzeni wizualnej obrazu. Nurt ten poważnie wpłynął na inne obszary sztuki, jak choćby na architekturę. „Te prace nie powinny być wystawiane jako malarstwo, lecz jako kreacje architektoniczne” – podobno tak Piet Mondrian, jeden z czołowych twórców neoplastycyzmu, skomentował wystawę Gorina w 1930 r.
Karol Jóźwiak Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 196
Awangardowe muzeum [2021-10-15-2022-05-01]
Organizatorzy życia. De Stijl, polska awangarda i design [2017-11-24-2018-02-25]
A Polish Avant-garde, Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński [2018-10-24-2019-01-14]
Kobro & Strzemiński - A Polish Avant-garde [2019-03-23-2019-06-30]