Leon Chwistek
Kompozycja formistyczna z łabędziami
Datowanie: | ok. 1925 |
Technika: | malarstwo akwarelowe |
Materiały: | papier, akwarela |
Rozmiar: | wys. 20 cm, szer. 26 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 1931 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/8 |
Opis dzieła
Maciej Cholewiński (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 164).
Opis prosty
Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym
Leon Chwistek stworzył akwarelę „Kompozycję formistyczną z łabędziami", na której widać stadko (grupa) pływających po stawie łabędzi. Na brzegu widoczny zagajnik. Po prawej zaś stronie obrazu artysta umieścił kształty miasta, gór, strzelistych szczytów (szczyty gór, które są ostro zakończone i wznoszą się do nieba), nad którymi występuje boski symbol- trójkątne słońce z promieniami. U podnóża gór siedzą muzykanci w spiczastych czapkach i grają na trudnych do rozpoznania instrumentach (na dole góry siedzą osoby, które grają na instrumentach, nie wiadomo jakie to są instrumenty). Akwarela nawiązuje do teorii „wielości rzeczywistości” i strefizmu, których autorem był Leon Chwistek. W kompozycji dominuje kolor niebieski i obłe kształty. (Na obrazie widać dużo koloru niebieskiego i kształtów przypominających koło.) Jednak prawą stronę artysta pokazuje kontrastowo, tu przeważają kształty ostre i barwy ciepłe: brązowy, czerwony. Obraz można czytać poszczególnymi strefami.
Leon Chwistek był polskim malarzem, filozofem, matematykiem oraz teoretykiem sztuki. Przyjaźnił się ze Stanisławem Ignacym Witkiewiczem, Bronisławem Malinowskim, Karolem Szymanowskim. Studiował jako wolny słuchacz (Człowiek, który sam chce przychodzić na wykłady. Nie jest na nie zapisany, nie studiuje w danej szkole.) w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Józefa Mehoffera. Ukończył filozofię i matematykę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez lata pracował jako nauczyciel w gimnazjum i nauczyciel akademicki. W 1906 roku doktoryzował się. Chwistek był współzałożycielem grupy artystycznej „Ekspresjoniści Polscy”, przemianowanej na „Formistów”. Był głównym teoretykiem formizmu i twórcą teorii strefizmu, która mówiła, że obraz jest podzielony na strefy z dominantą jednej barwy i jednego kształtu (Chwistek stworzył strefizm. Strefizm polegał na tym, że obraz był dzielony na fragmenty czyli tak zwane strefy. Strefa jest malowana głównie w jednym kolorze i z jednym, podstawowym kształtem). W malarstwie często odwoływał się do tematu miasta, ale zajmował się również sztuką portretową. Toczył spór z Władysławem Strzemińskim o wyższość strefizmu nad unizmem. (Kłócił się z Władysławem Strzemińskim co jest lepsze i ważniejsze: strefizm czy unizm.)
Autorka skryptu: Maja Pawlikowska
Sala Neoplastyczna. Stan początkowy [2023-05-31-2024-12-31]
Zwrotnica. Początki Neoawangardy na Górnym Śląsku [2017-11-04-2018-04-01]