Stanislav Kolibal

Co bylo dříve hranou / Co było kostką

Udostępnij:
Datowanie: 1968
Technika: technika mieszana
Materiały: plastik, drewno, brąz złocony
Rozmiar:wys. 150 cm, szer. 17 cm, dług. 17 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 06.10.1970
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/82

Opis dzieła

„Co było kostką" to rzeźba przedstawiająca wykonany ze złoconego brązu sześcian umieszczony na wysokim białym postumencie. Jego trzy zbiegające się krawędzie oraz narożnik ich zbiegu są obłe i zaokrąglone, jak gdyby regularna forma uległa zniszczeniu. W swojej twórczości Stanislav Kolíbal porusza się w świecie abstrakcji i geometrii, która zwłaszcza w czasach komunistycznych była dla niego ucieczką od realności oraz wyrazem niechęci i niemożności komentowania otaczającej rzeczywistości. W tych surowych, zbliżonych do amerykańskiego minimal-artu, kompozycjach zawsze był jednak zawarty pierwiastek niepewności, niekompletności i nieregularności. W pracach z drugiej połowy lat 60., do których należy również rzeźba „Co było kostką", artysta porzucił syntetyczną formę i skupił się na strukturze. W tym okresie Kolíbal pozostawał pod silnym wpływem włoskiego Arte Povera, co znajdowało wyraz w stosowaniu przez niego surowych obiektów pokrytych bielą oraz cylindrycznych, sześciennych i prostokątnych form. Prawie zawsze były one w jakimś stopniu niepełne czy niedokończone, co miało związek z odkryciem przez artystę sztuki japońskiej i konceptów wypływających z filozofii zen, gdzie pierwotna wartość wynika z rzeczywistego ubóstwa i niedoskonałości dzieła. Jednocześnie odwoływał się do japońskiej filozofii wabi-sabi, w którą wpisane jest dostrzeganie piękna w niedoskonałościach jakie niesie ze sobą życie. Owa niedoskonałość i zepsucie szczególnie często pojawiają się w pracach Kolíbala z lat 1955-70. Kompletne, jasno zdefiniowane i skończone części są często zderzane z elementami, które wyglądają na nieukończone, zniekształcone albo z defektem. Jest to kontrast oparty na przeciwieństwach takich, jak bycie i stawanie się, czy trwałość materii i jej zmienność w czasie. Jak w katalogu towarzyszący wystawie artysty w Muzeum Sztuki w Łodzi zauważył Jaromir Jedliński, prace Kolíbala, podobnie jak ich tytuły, „stanowią wyraz fenomenów świata i procesów poznawczych w odniesieniu do rzeczywistości” ( „Stanisław Kolibal Konstrukcje", Łódź 1993). Poprzez abstrakcję i geometrię Kolíbal stara się więc dotykać podstawowych założeń ludzkiej egzystencji.

Dorota Stolarska-Kultys

Opis prosty

„Co było kostką" to rzeźba przedstawiająca wykonany ze złoconego brązu sześcian. Jest on umieszczony na wysokim białym postumencie. Jego trzy zbiegające się krawędzie oraz narożnik ich zbiegu są obłe i zaokrąglone. Można odnieść wrażenie, że idealna forma uległa zniszczeniu. W swojej twórczości Stanislav Kolíbal porusza się w świecie geometrii. Jego kompozycje są surowe i oszczędne jednak zawsze jest w nich jakiś rodzaj zgrzytu. Element, który nie jest doskonały. Tworzy on kontrast z idealną formą.

Dorota Stolarska-Kultys

Opis dla osób ze spektrum autyzmu

Stanislav Kolíbal jest rzeźbiarzem. Praca „Co było kostką” powstała w 1968 roku. Jest to sześcian. Jeden z narożników sześcianu jest trochę zniszczony. Sześcian nie jest doskonały. Artysta chciał pokazać upływ czasu. Kolíbal symbolicznie pokazuje stopniowe niszczenie sztucznie uporządkowanego świata.

Małgorzata Wiktorko, konsultacja ekspercka: Aleksandra Oszczęda.

Audiodeskrypcja

Autor: Stanislav Kolibal
Tytuł: „Co było kostką”
Rok powstania: 1968
Tworzywo: plastik, drewno, brąz złocony
Wymiary: wysokość 150 cm, szerokość 17 cm, długość 17 cm
Ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi

„Co było kostką” to rzeźba przedstawiająca wykonany ze złoconego brązu sześcian. Jest on umieszczony na wysokim białym postumencie. Stanowi ok. 1/7 wysokości całego obiektu. Szerokość sześcianu i postumentu jest taka sama. Jeden z górnych narożników sześcianu jest zaokrąglony.

Katarzyna Kończal, konsultacja ekspercka: Magdalena Rutkowska.

Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 
Stanislav Kolibal
Stanislav Kolibal

Pochodzący z Czech malarz, rzeźbiarz i scenograf. Urodził się w Czechosłowacji i był naocznym świadkiem zmian politycznych, jakie nastąpiły po 1940 roku. Studiował w Pradze, początkowo na Akademii Sztuki architekturę i projektowanie, później także scenografię.Jest jednym z ważniejszych przedstawicieli czeskiej sztuki konceptualnej i abstrakcji geometrycznej. Jego zainteresowania dotyczyły związku iluzji i rzeczywistości, a wyrażały się w wielorakich kompozycjach geometrycznych. W sztuce szukał też m.in. odpowiedzi na pytanie o wpływ obecność człowieka na Ziemię.  Wybrane wystawy: Galerie ÚKDZ, Praga (1989); "DÉTENTE", Zachęta,...