Stanisław Ignacy Witkiewicz
Tworzenie świata / Creation of the World
| Datowanie: | 1921-1922 |
| Technika: | malarstwo olejne |
| Materiały: | farba olejna, płótno |
| Rozmiar: | wys. 115 cm, szer. 170 cm |
| Sposób nabycia: | zakup |
| Data nabycia: | 21.12.1945 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/185 |
Opis dzieła
Biblijna historia stworzenia świata jest kostiumem malarskiego eksperymentu. Demiurg w lewym górnym rogu płótna nie jest Bogiem ze Starego Testamentu. To raczej figura samego Witkacego, wcielający w życie własną teorię Czystej Formy. Obraz składa się w niej z licznych elementów kontrastujących ze sobą wielkością, barwą, rytmem. Ich wielość buduje jednak pojedynczą kompozycję. Kontemplacja tego paradoksu ma prowadzić według artysty do doświadczenia metafizycznej tajemnicy jedności w wielości.
Biblijna scena w interpretacji Stanisława Ignacego Witkiewicza stanowi wyraz koncepcji Czystej Formy. Artysta buduje dynamiczną, pełną kontrastów kompozycję, której napięcie ma wzbudzać w odbiorcy metafizyczny niepokój i prowadzić ku refleksji nad tajemnicą istnienia. Dzieło odzwierciedla duchową i psychologiczną kondycję człowieka epoki nowoczesnej – pełnej chaosu i przeczucia nadchodzącej katastrofy. Zainteresowanie Witkiewicza życiem psychicznym pogłębiło się pod wpływem psychoanalizy; po zakończonej terapii artysta przyjął pseudonim Witkacy.
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]
Wystawa "Kuszenie Witkacego" w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej [2025-07-08-2025-09-21]
Witkacy. Sejsmograf epoki przyśpieszenia [2022-06-30-2022-10-01]
Sala Neoplastyczna. Stan początkowy [2023-05-31-2024-12-31]
Tendencje malarstwa polskiego okresu międzywojennego i kolekcja grupy "a.r." ze zbiorów Muzeum Sztuki, Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 1977.,Geometria i metafora, Zgierz: Robotnicze Centrum Kulturalne, 1975.,Jürgen Harten, Ryszard Stanisławski, Hommage a Sta
