Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Marcelo Zammenhoff (właśc. Piotr Wygachiewicz)

Niedokończony supermagnetofon LAROX

Udostępnij:
Datowanie: 1988
Technika: technika mieszana
Materiały:metal (aluminium), plastik, flamaster, kable
Rozmiar:18,5 x 18,5 x 22 cm
Sposób nabycia:dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej”
Data nabycia: 09.07.2020
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/640
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Megnetofon pochodził z liceum artysty (LO w Ciechocinku), i został przerobiony przez niego w duchu DIY. Po przeróbkach służył do nagrywania eksperymentalnych kompozycji dźwiękowych. Oprócz wewnętrznej elektroniki, modyfikacjom został poddany także jego zewnętrzny wygląd:

„Magnetofon otrzymał niezależną obudowę, elementy sterujące, dekorację oraz nazwę Larox – taką bowiem wymyśliłem na potrzeby wszystkich urządzeń własnej konstrukcji. Wcześniej zbudowałem efekt – filtr do gitary, również pod nazwą Larox”.

Następnym elementem była plastikowa osłona, wykonana ze znalezionej w Niemczech tabliczki sklepowej, z naniesionym emblematem grupy muzycznej Morris Generativ. Magnetofon w końcu przestał działać i jak tłumaczy artysta, z perspektywy czasu stał się dla niego „kwintesencją młodzieńczej, siermiężnej myśli techniczno-artystycznej z czasów, gdy wiele urządzeń nie działało tak, jak powinno, lecz zaciekawiały intrygującym wyglądem – o co w końcu również chodziło”.


Jakub Gawkowski



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".





Marcelo Zammenhoff (właśc. Piotr Wygachiewicz)

Artysta współczesny, performer, kompozytor, eksperymentator. Przedstawiciel polskiego kina eksperymentalnego, offowego i eksperymentalnej sceny muzycznej electro/synth/noise, a także działacz i organizator wydarzeń kulturalnych. Mieszka i tworzy w Łodzi. Konstruktor pierwszych samplerów kasetowych. Autor „Telewizji Antlantyda” – pionierskich programów emitowanych w TVP2 latach 1993–94, a także czterech Festiwali Myśli Cyfrowej CYFROTEKA, założyciel Teatru Elektrycznego, grupy filmowej Plazma TV oraz ekstremalnej galerii Xylolit w Łodzi (działającej w latach 1995–96). Na początku lat 90. XX wieku był prekursorem nowych gatunków muzycznych...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także