Datowanie: 1983-1986
Technika: fotografia czarno-biała, sitodruk, kolaż, fotokolaż, maszynopisanie, druk, powielacz
Materiały: karton, papier, metal, papier fotograficzny, flamaster, tusz, długopis, farba, ołówek, gazeta, klej, papier w kratkę
Rozmiar:wys. 29 cm, szer. 21 cm, głęb. 0,5 cm
Numer inwentarzowy: MS/SN/RYS/2287/6

Opis dzieła

Pismo Tango jest świadectwem działalności niezależnego środowiska artystycznego lat 80., znanego jako Kultura Zrzuty. Kolektywnie redagowane numery powstawały w wyniku zebrania stron przygotowywanych przez poszczególnych autorów. Kopiowano je na powielaczu, kserografie lub powielano ręcznie. Pierwszy numer powstał w 1983 roku i miał nakład 120 egzemplarzy. Numer drugi miał tylko jeden egzemplarz. Kolejne numery powstawały w 200 egzemplarzach. Podwójny 4-5 numer powstał w czasie Festiwalu Tango w Teofilowie koło Spały we wrześniu 1983 roku. 

Magazyn stanowił przykład poszukiwania alternatywnych sposobów dystrybucji sztuki. Artyści, którzy nie chcieli lub nie mogli współpracować z oficjalnymi instytucjami artystycznymi, zaczęli tworzyć własne struktury. Kultura Zrzuty działała w latach 1981-1987, a jej powstanie stanowiło odpowiedź na krajobraz i obieg kultury w przededniu wprowadzenia stanu wojennego i wynikający z niego bojkot instytucji. Dobrowolnie współpracujące ze sobą środowisko, w różnych konfiguracjach organizowało spotkania, plenery, prace zbiorowe i indywidualne oraz wystawy. Ważnymi ośrodkami działania ruchu był Strych - zlokalizowana w Łodzi przy ul. Piotrkowskiej 149 pracownia Włodzimierza Adamiaka, dom Zbigniewa Bińczyka w Teofilowie koło Spały oraz Galeria - Świetlica U Zofii przy ulicy Legionów 49 w Łodzi.

Daniel Muzyczuk

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".


Zbigniew Libera
Zbigniew Libera

Swoje pierwsze prace wykonał w czasie stanu wojennego. Były to plakaty i ulotki wyrażające sprzeciw wobec pacyfikacji protestujących górników w kopalni Wujek. Swoją pierwszą wystawę zorganizował tuż przed aresztowaniem w 1982 roku. Pod koniec lat 80. przeprowadził się do Warszawy i nawiązał współpracę z duetem artystycznym Kwiekulik. W latach 90. został doceniony jako prekursor sztuki krytycznej. Brał udział w wielu znaczących wystawach, takich jak Emergency w ramach Aperto na 45. Biennale w Wenecji (1993), After the wall w Moderna Museet w Sztokholmie (1999) czy Mirroring Evil (2002) w the Jewish Museum w Nowym Jorku. Katarzyna Słoboda...

Jarosław Modzelewski

Marek Janiak
Marek Janiak

Jacek Jóźwiak
Jacek Jóźwiak

Łódź Kaliska

Grupa artystyczna, działająca w Łodzi, w skład której wchodzą: Marek Janiak (ur. 1955), Andrzej Kwietniewski (ur. 1951), Adam Rzepecki (ur. 1950), Andrzej Świetlik (ur. 1951) i Andrzej Wielogórski (ur. 1950).Wystąpienia grupy od początku miały charakter kontestatorski wobec obłudy i absurdów reżimu. Artyści prowokowali i wyśmiewali także sztukę wystawianą w oficjalnie działających instytucjach. Po 1989 roku grupa sama zaczęła wystawiać w galeriach i muzeach, co nie zmieniło prześmiewczego, skandalizującego tonu prac. Dopiero w ostatnich latach odczuwalny jest poważniejszy ton artystycznej wypowiedzi, związany ze społeczną sytuacją...

Powiązane dzieła
Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty