Spotkania na antresoli: Archiwa Łodzi Kaliskiej. 40. rocznica powstania grupy. Prowadzenie: Marta Pierzchała
tytuł: | Spotkania na antresoli: Archiwa Łodzi Kaliskiej. 40. rocznica powstania grupy. Prowadzenie Marta Pierzchała |
autor: | Fot. Monika Cywińska |
rodzaj wydarzenia: | Edukacja |
termin wydarzenia: | 27.06.2019 |
miejsce wydarzenia: | ms (obecnie ms1, ul. Więckowskiego 36) |
kurator: | Prowadzenie: Marta Pierzchała |
Opis
Zaproszenie artystów Łodzi Kaliskiej do Muzeum Sztuki było częścią obchodzonego w 2019 roku jubileuszu 40-lecia istnienia grupy.
Wśród prezentowanych na spotkaniu materiałów znajdujących się w zasobie Działu Dokumentacji Naukowej znalazła się seria pierwszych folderów z dokumentacją zdjęciową prowadzonych na przełomie lat 70. i 80. eksperymentów formalnych członków grupy np. akcja Test i Zatrzymanie I Marka Janiaka z 1978 roku, folder z 1979 ze wstępem teoretycznym Janiaka i Andrzeja Kwietniewskiego Od początku. Fotografia jako możliwy widok rzeczywistości czy wydany przez Jaszczurową Galerię Fotografii w Krakowie Performance dla fotografii z 1981 roku.
Gośćmi spotkania byli członkowie grupy: Andrzej Wielogórski, Andrzej Świetlik, Marek Janiak i współpracujący z grupą Sławek Bit. Artyści na żywo komentowali wydarzenia prezentowane na slajdach. Marek Janiak przywołał m.in. najbardziej dramatyczny występ z cyklu Ćwiczenia wyzwalające wykonany w Galerii Wschodniej, w trakcie ktorego artysta stanął naprzeciwko naciągniętej liny z przywiązanym ostrzem noża. Lina przepalała się nad płomieniem świeczki i w krytycznym momencie miała uwolnić naciąg, żeby wypuścić ostrze. Za pierwszym razem nóż uderzył w okulary artysty, a za drugim performance został przerwany przez publiczność.
Podczas spotkania cytowane były fragmenty manifestów i haseł głoszonych przez grupę (Sztuka idiotyczna, Sztuka żenująca, Bezczelny podwójny komfort bycia). Okres Kultury Zrzuty reprezentowany był na slajdach przez pierwszy numer "Tanga" z kolorową reprodukującą obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej z domalowanymi przez Adama Rzepeckiego wąsami oraz cykl Czy Adam Rzepecki jest Polakiem?. Po zamknięciu Strychu grupa przez dwa lata (1986-1987) organizowała się w galerii-mieszkaniu „U Zochy”, a następnie otworzyła nowy etap w swojej historii - Łódź Kaliska Muzeum. Z tego okresu pochodzą kolejne prace będące w kolekcji Muzeum Sztuki m.in. Ostatnia wieczerza (Proszę siadać) (1988), Trzy siostry (1998).
Wątkiem wiodącym dalszej prezentacji historii grupy było przywołanie wystaw zorganizowanych w Muzeum Sztuki z udziałem Łodzi Kaliskiej oraz pokaz zdjęć dokumentujących wernisaże. W historii grupy doszło do pięciu pokazów w Muzeum Sztuki. W kolejności chronologicznej były to: Czysta sztuka (otwarcie instalacji Łazienki w podziemiach ms według projektu Janiaka i koncepcji duetu Janiak-Kwietniewski, 1999), Prawdziwa historia Łodzi Kaliskiej (kurator Krzysztof Jurecki, 2004), Szczerość i blaga. Etyka prac Łodzi Kaliskiej w latach 1979-1989 (kurator: Jarosław Lubiak, 2009), Na zachętę do muzeum (kuratorzy: Grzegorz Musiał i Anna Saciuk-Gąsowska, 2013/2014), Awangarda i Państwo (kuratorka: Dorota Monkiewicz, 2018-2019). Na slajdach udostępniona została seria reprodukcji prac Łodzi Kaliskiej będących w kolekcji muzeum, która dzięki kolejnym darom artystów cały czas się powiększa.
Podczas spotkania publiczność mogła zapoznać się z 3 tomami oryginalnych publikacji wydanych przez artystów (Bóg zazdrości nam pomyłek, New Pop, Lomicje) oraz wydrukiem dostępnego w wersji online wydawnictwa pokonferencyjnego Biała Aura, towarzyszącego grupie podczas obchodów 30-lecia w 2009 roku w Darłowie.
W drugiej części spotkania uczestnicy wraz z artystami przeszli do zwiedzania instalacji Czysta sztuka, która znajduje się na terenie muzeum. Instalacja powstała w 1999 z okazji 20-lecia grupy. Artyści odpowiedzieli o podstawowych założeniach architektonicznych wnętrza oraz przytwierdzili nad wejściem nową tabliczkę informacyjną.
Marta Pierzchała