Carolina Caycedo
Mujer Grande (Big Woman)
Datowanie: | 2017 |
Technika: | instalacja |
Materiały: | nici wełniane, nylon, tkanina, włókno, farba, drewno, tworzywo sztuczne |
Rozmiar: | wys. 300 cm, szer. 80 cm, głęb. 45 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 29.07.2019 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/619 |
Opis dzieła
Wielka kobieta stanowi manifestację kobiecej boskości i odnosi się zarówno do inkaskiej Pacha Mamy, Matki Ziemi, jak i Wielkiej Kobry albo Wielkiego Węża z amazońskich wyobrażeń.
Sieć jest ręcznie wykonana i pomalowana. Zawiera tradycyjną maskę z regionu Putumayo (południowa Kolumbia, Amazonia), wyobrażającą gwiżdżącą kobietę.
Maski używa się podczas Święta Przebaczenia zwanego też Karnawałem Wielkiego Dnia: rytuału pojednania wykonywanego wspólnie z sąsiadami poprzez akty wdzięczności wobec Matki Ziemi. Obiekt został podarowany artystce przez członka rodziny i był przez wiele lat w jej posiadaniu, aż stał się częścią dzieła sztuki.
Aleksandra Jach
Materiały: tworzywo sztuczne (lina, wypełnienie hamaka), drewno (drewniana maska), nici wełniane (hamak), nylon (sieć rybacka), tkanina (chusta), włókno (łodyga rośliny bananowca), farby (drewniana maska).
Opis dla osób ze spektrum autyzmu
Informacje o artyście:
- Carolina Caycedo urodziła się w 1978 w Londynie.
- Jest artystką kolumbijską i mieszka w Los Angeles.
- Jest przedstawicielką ekofeminizmu. Ekofeminizm porównuje niszczenie środowiska naturalnego do przemocy wobec kobiet
Opis dzieła:
- Praca Wielka Kobieta odnosi się do pradawnych wierzeń. Wielka Kobieta jest boginią dającą wszelkie życie. Nazywana jest także Wielką Boginią lub Boginią Matką.
- Artystka do zrobienia swojej pracy użyła ręcznie wykonanej i pomalowanej sieci z Gwatemali. W razie katastrofy klimatycznej można ją wykorzystać do łowienia ryb. Sieć rybacka to symbol samowystarczalności i niezależności. Pomaga zdobywać pożywienie.
- Carolina Caycedo wykorzystała maskę podarowaną jej przez rodzinę z Kolumbii.
Autorka skryptu: Małgorzata Wiktorko
Dzieła zakupione z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej" 2019
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Prototypy 03: Carolina Caycedo i Zofia Rydet. Raport troski [2019-09-06-2020-01-12]
El Hambre Como Maestra (Hunger As Teacher), [2017-09-09-2017-10-21]