Carolina Caycedo

Mujer Grande (Big Woman)

Udostępnij:
Datowanie: 2017
Technika: instalacja
Materiały: nici wełniane, nylon, tkanina, włókno, farba, drewno, tworzywo sztuczne
Rozmiar:wys. 300 cm, szer. 80 cm, głęb. 45 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 29.07.2019
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/619

Opis dzieła

Wielka kobieta stanowi manifestację kobiecej boskości i odnosi się zarówno do inkaskiej Pacha Mamy, Matki Ziemi, jak i Wielkiej Kobry albo Wielkiego Węża z amazońskich wyobrażeń.

Sieć jest ręcznie wykonana i pomalowana. Zawiera tradycyjną maskę z regionu Putumayo (południowa Kolumbia, Amazonia), wyobrażającą gwiżdżącą kobietę.

Maski używa się podczas Święta Przebaczenia zwanego też Karnawałem Wielkiego Dnia: rytuału pojednania wykonywanego wspólnie z sąsiadami poprzez akty wdzięczności wobec Matki Ziemi. Obiekt został podarowany artystce przez członka rodziny i był przez wiele lat w jej posiadaniu, aż stał się częścią dzieła sztuki.

Aleksandra Jach

Materiały: tworzywo sztuczne (lina, wypełnienie hamaka), drewno (drewniana maska), nici wełniane (hamak), nylon (sieć rybacka), tkanina (chusta), włókno (łodyga rośliny bananowca), farby (drewniana maska).

Opis dla osób ze spektrum autyzmu

Informacje o artyście:

  • Carolina Caycedo urodziła się w 1978 w Londynie.
  • Jest artystką kolumbijską i mieszka w Los Angeles.
  • Jest przedstawicielką ekofeminizmu. Ekofeminizm porównuje niszczenie środowiska naturalnego do przemocy wobec kobiet

Opis dzieła:

  • Praca Wielka Kobieta odnosi się do pradawnych wierzeń. Wielka Kobieta jest boginią dającą wszelkie życie. Nazywana jest także Wielką Boginią lub Boginią Matką.
  • Artystka do zrobienia swojej pracy użyła ręcznie wykonanej i pomalowanej sieci z Gwatemali. W razie katastrofy klimatycznej można ją wykorzystać do łowienia ryb. Sieć rybacka to symbol samowystarczalności i niezależności. Pomaga zdobywać pożywienie.
  • Carolina Caycedo wykorzystała maskę podarowaną jej przez rodzinę z Kolumbii.

Autorka skryptu: Małgorzata Wiktorko

Dzieła zakupione z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej" 2019

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Wystawy

Prototypy 03: Carolina Caycedo i Zofia Rydet. Raport troski [2019-09-06-2020-01-12]
El Hambre Como Maestra (Hunger As Teacher), [2017-09-09-2017-10-21]

Carolina Caycedo

Carolina Caycedo jest kolumbijską artystką, mieszkającą w Los Angeles. Uczestniczy w ruchach oporu terytorialnego, gospodarki solidarnej i mieszkalnictwa rozumianego jako prawo człowieka. Praktyka artystyczna Caroliny ma dla niej wymiar wspólnotowy,  a performensy, rysunki, fotografie i filmy wideo są nie tylko efektem końcowym, ale raczej częścią procesu badań i działania artystki. Jej prace przyczyniają się do budowania środowiskowej pamięci historycznej jako podstawowego elementu nie-powtarzalności przemocy wobec podmiotów ludzkich i nieludzkich oraz generują debatę na temat przyszłości w odniesieniu do dóbr wspólnych, sprawiedliwości...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Powiązane obiekty