Aleksander Rodczenko
Dobrolet – plakat reklamujący kupno akcji
Datowanie: | 1924 |
Technika: | typografia, litografia |
Materiały: | papier, farba graficzna |
Rozmiar: | wys. 35 cm, szer. 45,5 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 1974 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/GR/679 |
Opis dzieła
Plakaty zachęcające do zakupu akcji państwowych linii lotniczych Dobrolet zaprojektowane zostały przez Aleksandra Rodczenkę i Władimira Majakowskiego. Artyści tworzyli czołowy awangardowy duet działający na rzecz propagandy ZSRR. Posługiwali się środkami artystycznymi zaczerpniętymi z konstruktywizmu, jak geometryczna forma czy proste litery. Reklamy Rodczenki i Majakowskiego były projektowane przede wszystkim dla przedsiębiorstw państwowych i umacniały wyidealizowany obraz postępowej gospodarki komunistycznej.
„Do wszystkich, wszystkich, wszystkich...”, powtarza jak echo wystylizowany na strzałę ornament. „Nie jest [dobrym] obywatelem ZSRR, kto nie posiada akcji Dobroletu”... ostrzega (w wolnym tłumaczeniu) slogan umieszczony z prawej strony. Z lewej informacja, że akcjonariuszem państwowego przedsiębiorstwa można zostać za jednego rubla, a na dole – „Sprzedaż w Prombanku...”. Całość dopełnia przyciągający wzrok wykrzyknik. „Kupujcie akcje Dobroletu”, zachęca kolejny plakat zaprojektowany przez Rodczenkę. „Przyczynicie się do zbudowania powietrznej floty handlowej, a co za tym idzie i ekonomicznego rozwoju ZSRR...” – przemawia słowami poskładanymi z bardzo plastycznej cyrylicy. Rodczenko był przekonany, że nowa rzeczywistość potrzebuje nowej sztuki, śmiałych rozwiązań, języka, który jest „formą, w którą wlewa się ludzkie myśli”.
Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 834).
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]