Karol Hiller

Fabryki

Udostępnij:
Datowanie: 1929 r.
Technika: malarstwo olejne
Materiały: farba olejna, papier, tektura
Rozmiar:wys. 48 cm, szer. 36 cm
Sposób nabycia:zakup
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/1047

Opis dzieła

Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu

Informacje o artyście:
Karol Hiller:
●    był malarzem, grafikiem i nauczycielem;
●    urodził się w Łodzi, w 1891 roku;
●    studiował:
-    chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadcie,
-    budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym,
-    malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie;
●    w sztuce często pokazywał Łódź i jej mieszkańców;
●    naziści zamordowali go w lesie pod Łodzią, w 1939 roku.

Opis dzieła:
●    to obraz przedstawiający → pokazuje świat →  to pejzaż;
●    pejzaż zwykle pokazuje, jaki świat jest piękny;
●    ten pejzaż nie pokazuje pięknego świata, ale świat brzydki;
●    Fabryki pokazuje pejzaż fabrycznego miasta – Łodzi;
●    na obrazie nie ma ludzi, zwierząt czy roślin; są tylko budynki fabryk i fabrycznych magazynów; za nimi artysta namalował kominy fabryk; budynki są zasłonięte dymem i parą wodną.
●    na obrazie są tylko dwa kolory: rudy i błękitny
●    Hiller namalował ten obraz szybko; widać, że artysta użył nie tylko pędzla, ale malował go także palcami → w ten sposób namalował dym i parę, które szybko znikają.

Karol Hiller mieszkał w Łodzi i często przedstawiał Łódź na swoich obrazach. Artysta wyrażał w ten sposób miłość do swojego miasta.

Autor skryptu: Leszek Karczewski


Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym

Obraz z serii pejzaży łódzkich odmiennych jest od wcześniejszych. Budynki przemysłowego miasta przedstawione zostały w bardziej malarski i ekspresyjny sposób. Geometria rudoczerwonych fabryk i magazynów rozmyta została kłębami szarobłękitnych dymów i obłoków pary. Artysta chciał złapać ulotność tego zjawiska. Posługiwał się nie tylko pędzlem, ale widać też, że w niektórych miejscach malował bezpośrednio palcami. To inspirujące widowisko dymu, pary i światła, którego artysta był świadkiem, przeniosło trochę na dalszy plan kwestie społeczne. (Artysta widział jak dym i para wylatywały z kominów. Bardzo mu się ten widok podobał. Dlatego obraz pokazuje piękno fabryk, miasta, krajobrazu, a nie opowiada o ciężkiej pracy ludzi w tych fabrykach). Ponura egzystencja (trudne życie robotników, powtarzająca się codzienność) ciężko pracujących robotników przygaszona została żywymi, energicznymi kolorami. Pokazała też ulotność i ciągłą zmienność szybko rozwijającego się miasta.
Karol Hiller był nie tylko malarzem i grafikiem. Był również pedagogiem, scenografem a także teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. W swoich pracach uwieczniał architekturę przemysłowej Łodzi, ale poruszał też problem ciężkiej pracy robotnic i robotników oraz zanieczyszczenia środowiska na skutek działania fabryk. Zginął na początku II wojny światowej, zastrzelony przez nazistów w lesie pod Łodzią.

Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk

Wystawy

Modernizm w Polsce między wojnami 1914-1939 [2022-06-30-2023-04-14]
wystawa poświęcona Polsce i polskim krajobrazom [2018-02-06-2019-02-15]

Bibliografia

Zenobia Karnicka, Janina Ładnowska, Mirosław Borusiewicz, Karol Hiller 1891- 1939. Nowe widzenie. Malarstwo, heliografika, rysunek, grafika, Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi, 2002.

Karol Hiller
Karol Hiller

Był malarzem, grafikem, pedagogiem, projektantem graficznym, scenografem, teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. Studiował chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadt, budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym i malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie, gdzie zetknął się z bizantyńsko-ruską tradycją malarstwa, która wywarła, zwłaszcza na początku, silny wpływ na jego prace. Po osiedleniu się w Łodzi w 1921 roku, pod wrażeniem „naturalnie” futurystycznego i kubistycznego miasta fabryk, zaczął tworzyć kompozycje abstrakcyjne z użyciem quasi-maszynowych i przemysłowych elementów. Od 1928 roku, zainspirowany...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także