Karol Hiller
Fabryki
Datowanie: | 1929 r. |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | farba olejna, papier, tektura |
Rozmiar: | wys. 48 cm, szer. 36 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/1047 |
Opis dzieła
Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu
Informacje o artyście:
Karol Hiller:
● był malarzem, grafikiem i nauczycielem;
● urodził się w Łodzi, w 1891 roku;
● studiował:
- chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadcie,
- budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym,
- malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie;
● w sztuce często pokazywał Łódź i jej mieszkańców;
● naziści zamordowali go w lesie pod Łodzią, w 1939 roku.
Opis dzieła:
● to obraz przedstawiający → pokazuje świat → to pejzaż;
● pejzaż zwykle pokazuje, jaki świat jest piękny;
● ten pejzaż nie pokazuje pięknego świata, ale świat brzydki;
● Fabryki pokazuje pejzaż fabrycznego miasta – Łodzi;
● na obrazie nie ma ludzi, zwierząt czy roślin; są tylko budynki fabryk i fabrycznych magazynów; za nimi artysta namalował kominy fabryk; budynki są zasłonięte dymem i parą wodną.
● na obrazie są tylko dwa kolory: rudy i błękitny
● Hiller namalował ten obraz szybko; widać, że artysta użył nie tylko pędzla, ale malował go także palcami → w ten sposób namalował dym i parę, które szybko znikają.
Karol Hiller mieszkał w Łodzi i często przedstawiał Łódź na swoich obrazach. Artysta wyrażał w ten sposób miłość do swojego miasta.
Autor skryptu: Leszek Karczewski
Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym
Obraz z serii pejzaży łódzkich odmiennych jest od wcześniejszych. Budynki przemysłowego miasta przedstawione zostały w bardziej malarski i ekspresyjny sposób. Geometria rudoczerwonych fabryk i magazynów rozmyta została kłębami szarobłękitnych dymów i obłoków pary. Artysta chciał złapać ulotność tego zjawiska. Posługiwał się nie tylko pędzlem, ale widać też, że w niektórych miejscach malował bezpośrednio palcami. To inspirujące widowisko dymu, pary i światła, którego artysta był świadkiem, przeniosło trochę na dalszy plan kwestie społeczne. (Artysta widział jak dym i para wylatywały z kominów. Bardzo mu się ten widok podobał. Dlatego obraz pokazuje piękno fabryk, miasta, krajobrazu, a nie opowiada o ciężkiej pracy ludzi w tych fabrykach). Ponura egzystencja (trudne życie robotników, powtarzająca się codzienność) ciężko pracujących robotników przygaszona została żywymi, energicznymi kolorami. Pokazała też ulotność i ciągłą zmienność szybko rozwijającego się miasta.
Karol Hiller był nie tylko malarzem i grafikiem. Był również pedagogiem, scenografem a także teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. W swoich pracach uwieczniał architekturę przemysłowej Łodzi, ale poruszał też problem ciężkiej pracy robotnic i robotników oraz zanieczyszczenia środowiska na skutek działania fabryk. Zginął na początku II wojny światowej, zastrzelony przez nazistów w lesie pod Łodzią.
Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk
Modernizm w Polsce między wojnami 1914-1939 [2022-06-30-2023-04-14]
wystawa poświęcona Polsce i polskim krajobrazom [2018-02-06-2019-02-15]
Zenobia Karnicka, Janina Ładnowska, Mirosław Borusiewicz, Karol Hiller 1891- 1939. Nowe widzenie. Malarstwo, heliografika, rysunek, grafika, Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi, 2002.