Katarzyna Kobro, Bolesław Utkin

Rzeźba abstrakcyjna (3)

Udostępnij:
Datowanie: 1924 r.
Technika: rzeźba
Materiały: drewno, metal, plastik, szkło, farba olejna
Rozmiar:wys. 65 cm, szer. 24 cm, głęb. 22 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 01.12.1972
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/167

Opis dzieła

Oryginał został zniszczony lub zaginiony podczas II wojny światowej. Rekonstrukcji dokonano na zlecenie Muzeum Sztuki w Łodzi na podstawie reprodukcji. Konsultacja układów liczbowych mgr Joanna Utkin. Makieta rekonstrukcji została wykorzystana w filmie „Kompozycje przestrzenne Katarzyny Kobro" Józefa Robakowskiego (Semafor, Łódź, 1971). Ulepszona wersja rekonstrukcji powstała w 1977 roku i znajduje się w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, oznaczona numerem inwentarzowym MS/SN/R/261.

Wystawy

Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908-1928 [2019-03-05-2019-06-09]
Years of Disarray 1908-1928. The Art. of the Avant-garde in Central Europe 1908-1928 [2019-06-27-2019-10-27]
Superorganizm. Awangarda i doświadczenie przyrody [2017-02-10-2017-05-21]
Years of Disarray 1908-1928. Between anxiety and delight... [2018-09-20-2019-01-27]

Katarzyna Kobro
Katarzyna Kobro

Rzeźbiarka i teoretyczka sztuki, była jedną z najwybitniejszych artystek związanych z awangardą międzywojenną w Polsce. Urodziła się w Moskwie w rodzinie o niemieckich korzeniach. Od 1917 roku studiowała w Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury w Moskwie (później II Państwowe Wolne Pracownie Artystyczne) i szybko związała się ze środowiskiem lewicy konstruktywistycznej. W tym czasie poznała też swojego przyszłego męża, Władysława Strzemińskiego. W 1920 roku artystka przeniosła się do Smoleńska, gdzie współpracowała ze Strzemińskim, m.in. projektując plakaty dla Rosyjskiej Agencji Telegraficznej, ROSTA i uczestnicząc w obradach...

Bolesław Utkin
Bolesław Utkin

Związany z Łodzią Bolesław Utkin był uczniem Władysława Strzemińskiego, najpierw w Publicznej Szkole Dokształcającej Zawodowej nr 10, a potem w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (dyplom zdobył w 1950 roku). Współpracował przy restauracji Sali Neoplastycznej autorstwa Strzemińskiego w Muzeum Sztuki w Łodzi w latach 60., a także przy rekonstrukcji rzeźb Katarzyny Kobro w latach 70. XX wieku. W twórczości własnej odwoływał się do tradycji konstruktywistycznej. Od połowy lat 50. zajmował się projektowaniem wnętrz.      

Powiązane dzieła
Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji