Marek Włodarski (Henryk Streng)
Szkice mężczyzn z laską, postaci, twarzy o rysach negroidalnych, anatomiczne
Datowanie: | 1925 |
Technika: | rysunek |
Materiały: | papier, ołówek, kredka |
Rozmiar: | podstawowe: wys. 47,3 cm, szer. 31,8 cm; z ramą: wys. 70,8 cm, szer. 53,9 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 06.12.2024 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/2458 |
Opis dzieła
Szkice Marka Włodarskiego pochodzą z okresu, gdy artysta (wówczas działający jako Henryk Streng) posiłkował się językiem malarskim wypracowanym przez Fernanda Légera. Pod jego wpływem Włodarski kondensował w swoich pracach fragmentaryczne widoki rzeczy do wartości plastycznych kształtu, koloru, kontrastu form. Prace powstały podczas pobytu Włodarskiego w Paryżu, w okresie, gdy artysta studiował pod kierunkiem Légera w prowadzonej przez niego Académie Moderne. Włodarski wpisywał wówczas w swoich pracach przedmioty i postacie w strukturę poziomów i pionów, eksponując płaskość i prostokątny kształt obrazu jako podstawowe własności medium malarskiego.
Prace są studiami postaci występujących w obrazach olejnych artysty z lat 20. XX wieku, ukazujących użytkowników przestrzeni miejskiej: przechodniów, rowerzystów, palaczy w melonikach, bywalców kawiarni czy zakładów fryzjerskich. Spośród pięciu kart ze szkicami Włodarskiego, cztery pokryte są rysunkami obustronnie. Znajduje się na nich dziewięć szkiców; sześć z nich to studia do kompozycji olejnej „Fryzjer” (1925), znajdującej się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Pozostałe trzy to szkice do kompozycji „Dwaj panowie z laską”.
Marek Włodarski (1903-1960, do II wojny światowej znany jako Henryk Streng) jest postrzegany jako jeden z najciekawszych przedstawicieli historycznej awangardy i sztuki powojennej w Polsce. Jako członek lwowskich formacji „artes” i „neoartes” (1929–ok. 1936) w okresie przedwojennym nawiązywał do doświadczeń konstruktywizmu Légera i surrealizmu. Formułę konstrukcyjności obrazu łączył z surrealistyczną zasadą montażu, osiągając niekiedy subtelne efekty liryczne. W drugiej połowie lat 30. swoją twórczość powiązał z hasłami nowego realizmu i sztuki zaangażowanej. W okresie powojennym przyczynił się do podtrzymania i odnowienia tradycji sztuki nowoczesnej.
Prace są cennym uzupełnieniem zbioru prac Marka Włodarskiego w kolekcji Muzeum Sztuki oraz dopełniają budowany przez tę kolekcję przekrój osiągnięć polskiej i światowej sztuki awangardowej.
Paweł Polit
Rozbudowa kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.