Anton Stankowski

Teka graficzna Spiel und Gleichnis

Udostępnij:
Datowanie: n.d.
Technika: serigrafia
Materiały: farba graficzna, karton
Rozmiar:wys. 60,5 cm, szer. 44 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 05.09.1988
Numer inwentarzowy: MS/SN/GR/1832/2

Opis dla osób ze spektrum autyzmu

Informacje o artyście:

Anton Stankowski zajmował się grafiką, fotografią, projektowaniem graficznym. Projektował znaki graficzne dla firm. Od połowy lat 70. XX w. coraz częściej malował.

Opis dzieła:

Jest to zbiór 12 grafik, tworzących całość. Grafiki wykonane zostały w technice serigrafii. Serigrafia to technika sitodruku. Polega na wykonaniu rysunku na siatce. Siatka może być zrobiona z tkaniny, metalu lub z włókna syntetycznego. Następnie artysta przeciska farbę przez miejsca, które nie są pokryte rysunkiem. Pod siatką jest papier. Stankowski użył farb w dwóch kolorach - czarnej i czerwonej. Na każdej grafice znajdują się prostokąty. Jeden prostokąt jest czerwony, pozostałe są czarne. Na każdej grafice prostokąty ułożone są w inny wzór. Niektóre wzory są statyczne, a niektóre dynamiczne.

Grafiki możemy rozumieć na kilka sposobów. Są to rysunki abstrakcyjne. To badanie relacji koloru i kształtu. To zabawa formą. Czarne prostokąty możemy odczytać również jako przedstawienie tłumu. Czerwony prostokąt to pojedyncza osoba. Wyróżnia się na tle tłumu.

Artysta nie napisał na pracy daty. Anton Stankowski robił podobne prace w latach 50. XX wieku.

Autorka skryptu: Katarzyna Kończal
Korekta ekspercka: Aleksandra Oszczęda

Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 
Anton Stankowski

Niemiecki grafik, malarz i fotograf. Po latach praktyki i czeladnictwa w zakresie rzemiosła dekoracyjnego i malarstwa kościelnego w 1927 roku rozpoczął naukę w Folkwangschule w Essen. Pod kierunkiem profesora Maxa Burchartza do 1929 roku studiował grafikę i typografię, a także fotografię w duchu Neues Sehen (Nowego Widzenia). W tym czasie powstały też jego pierwsze identyfikacje wizualne i wczesne funkcjonalne projekty graficzne tworzone we współpracy z Burchartzem i agencją Canis. W 1929 roku przeniósł się do Zurychu gdzie podjął pracę w atelier reklamowym Maxa Dalanga. Tam rozwijał swoją twórczość, której nadał nazwę „grafika konstruktywna”....