Archiwum Eugeniusza Rudnika: rękopisy, maszynopisy, wycinki prasowe z odręcznymi inskrypcjami
autor: | [Eugeniusz Rudnik] |
tytuł: | Archiwum Eugeniusza Rudnika: rękopisy, maszynopisy, wycinki prasowe z odręcznymi inskrypcjami |
adres wydawniczy: | Miejsce powstania prawdopodobnie Warszawa |
rok powstania: | Zakres powstania dokumentów 1964-2006 |
rodzaj dokumentu: | Zbiór archiwalny |
adnotacja: | Zawiera: 4 rękopisy, 6 maszynopisów, 14 wycinków prasowych z odręcznymi inskrypcjami, 61 druków ulotnych. |
sygnatura: | 60 Dok. Spec. |
Opis
Archiwum Eugeniusza Rudnika zawiera różnorodne materiały, które w bogaty sposób oddają jego wielowymiarową twórczość i zostały przez kompozytora przekazane badaczowi Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, Bolesławowi Błaszczykowi.
Są wśród nich materiały czysto muzyczne. Znajdują się tam również bogate źródła dotyczące zaangażowania artysty w projekty audiowizualne. Największą grupę stanowią taśmy. Można tutaj znaleźć materiały źródłowe do tak znanych utworów jak stworzona we współpracy z Krzysztofem Pendereckim „Olimpija”, prezentowany na Documenta w Kassel „Homo Ludens”, czy też wyprodukowane w paryskim GRM „Moulin diabolique”.
Wśród taśm składających się na archiwum są następujące materiały:
1. Różne struktury, m.in. Eugeniusz Rudnik gra na syntezatorze Moog
2. „Dźwiękorękopisy Podzwonne”
3. „Dźwiękorękopisy- Rzęchy niekiedy przetworzone”
4. „Skalary” – studium technologiczne.
5. „Szop prep rep”
6. „Rękodźwiękopisy” – supermaster ze „sklejkami” utworu „Szkic do portretu Mistrza”
7. „Rękodźwiękopis” – materiały do utworu „Moulin Diabolique”
8. „Rękodźwiękopis” – materiały do utworu „Moulin Diabolique” - dwie taśmy
9. „Dźwiękorękopisy” albo „Szumy”…
10. „Olimpija” – materiały do utworu Krzysztofa Pendereckiego
11. „Rękodźwiękopisy” – warstwy i odrzuty dobre do utworu „Homo Ludens”
12. „Dźwiękorękopisy” – odzyski…
13. „Tryptyk pamięci Franco Evangelisti” – „rękodźwiękopis”
14. „Zrzuty”
15. „Moulin diabolique”
16. Liturgia polska i ruska do zbioru materiałów o Rudniku
17. „Obsesje militarne”
18. Materiały starych przerywników
19. „Dobre starocie”
20. „Bzdryngle, rzęchy i wysięki”
21. „Post Ostinato”
22. „Dźwiękorękopisy Jesień Ludów”
23. „Ruratorium”
24. Dwie taśmy skomponowane przez Eugeniusza Rudnika podczas performansu 26.11.2008 na potrzeby filmu „Gieniu, ratuj!”, reż. B. Błaszczyk.
25. - 396. – [tytuły różne] oraz
397. – 500. – bez tytułu
Pozostałe materiały na papierze stanowią kontekst niezbędny dla rekonstrukcji procesu twórczego Rudnika.
Daniel Muzyczuk
Szczegółowy wykaz dokumentów jest dostępny tutaj. Oryginały znajdują się w Dziale Dokumentacji Naukowej Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie są udostępniane zainteresowanym. Katalog Biblioteki Muzeum Sztuki w Łodzi dostępny jest tutaj.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego w ramach programu rządowego "Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej”. „Rozwój kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi - etap XI"
Dofinansowano przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.