Edward Łazikowski

Obiekt 13A. Performance zamrożony

Udostępnij:
Datowanie: 1982
Technika: fotografia
Materiały:papier fotograficzny, emulsja światłoczuła
Rozmiar:66,7 x 99,7 cm
Sposób nabycia:dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej”
Data nabycia: 11.08.2021
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/3187
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Obiekt miał pierwotnie stanowić rekwizyt, kostium i część działania performance – zbroję, z której performer usiłuje się wydostać. Wraz ze zmianą sytuacji politycznej, wprowadzeniem stanu wojennego i bojkotu publicznych instytucji sztuki, artysta zmienił jednak koncepcję. Na umieszczonej w centralnym punkcie desce umieścił datę wprowadzenia stanu wojennego „13.12.1981”. Elementy drewnianego kostiumu zostały złączone ze sobą na stałe, a do gotowej konstrukcji artysta włączył gipsowe odlewy rąk i nóg, które sugerowały obecność jego osoby. Był to pierwszy obiekt rzeźbiarski, który stanowił dla artysty „ekwiwalent działań”. Od tego momentu Łazikowski nie tylko używał przedmiotów jako rekwizytów w działaniach performatywnych, ale także traktował je jako formę swojej obecności: „na taki też sposób dokonywałem (i dalej dokonuję) performance’u, gdziekolwiek ten obiekt się pojawi”. Rzeźba znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. 

Jakub Gawkowski


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.




Edward Łazikowski
Edward Łazikowski

Edward Łazikowski (ur. 1939 w Bąkowie Górnym) - artysta intermedialny związany z Łodzią. Teoretyk sztuki, pisarz, performer, twórca obiektów, rysunków i fotografii. Jego debiutancka wystawa odbyła się w 1964 roku w Krakowie w klubie jazzowym Helikon. Po odbyciu służby wojskowej i pierwszych próbach artystycznych, podjął studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (1970-1975). Zaczynał jako performer i autor konceptualnych interwencji („Moje Apele” Relartacje, Dłusko, 1977). Jednak wkrótce postanowił stworzyć ekwiwalent dla działania performatywnego w postaci obiektu. Od początku lat 80. tworzy wieloelementowe...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także