Alan Butler
The Week. A let`s work adventure. Episode 6’
Datowanie: | 2020 |
Technika: | film barwny z dźwiękiem, zapis cyfrowy |
Materiały: | płyta DVD, pamięć flash (pendrive USB) |
Rozmiar: | czas trwania 2h 13 min 38 s min |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 18.06.2020 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/149 |
Opis dzieła
Praca Alana Butlera to część monumentalnego projektu artysty "Tydzień. Przygoda z pracą" [The Week. A let`s work adventure], w którym przenosi "Kapitał" Marksa w świat gier komputerowych, podcastów, komunikacji i pracy cyfrowej. Całość składa się z 19 odcinków i trwa 40-godzin, a docelowo będzie udostępniona jako gra komputerowa life simulation. Każdy odcinek poświęcony jest innemu rodzajowi pracy. Odcinek 6 dotyczy pracy w internetowym centrum obsługi technicznej symulowanej w grze "Tech Support: Error Unknown". Ścieżka dźwiękowa całego cyklu powstała na podstawie audiobookowej wersji dzieła Marksa, którą stworzyła ogólnoświatowa grupy wolontariuszy, czytających i nagrywających teksty w domenie publicznej do pobrania za darmo w świeci (librivox) oraz zniekształconych, spowolnionych piosenek robotniczych. Wideo zostało zrealizowane przy wykorzystaniu software używanego w grach komputerowych (OBS) i filtru snapchat Karola Marksa. W monumentalnym dziele Butlera tekst Marksa przestaje być obiektem uważnej, lektury i naukowej dyskusji. Monotonne obrazy gier, bezbarwne głosy lektorów i komputerowo zniekształcona muzyka przenoszą źródłowy tekst w konwencje nudnych podcastów do zasypiania, rozrywek dla nerdów czy niekończących się nagrań ASMR do słuchania w trakcie innych czynności. Kapitał na miarę XXI wieku odnosi się w ujęciu artysty do warunków produkcji i reprodukcji kapitalizmu kognitywnego. Dotyczy ambiwalencji, upłynnienia granic między pracą, twórczością, aktywizmem, symulacją, konsumpcją i rozrywką. Stawia pytania o sprzeczności użycia technologii cyfrowych zarówno do akumulacji kapitału jak i horyzontalnej kooperacji intelektu powszechnego.
Alan Butler studiował w National College of Art and Design w Dublinie i LaSalle College of the Arts w Singapurze. Jego twórczość skupiona jest analizie warunków produkcji cyfrowej i porusza takie zagadnienia jak przekształcenie doświadczeń zmysłowych w technosferze czy wpływ algorytmów na komunikację społeczną.
Obejrzyj tutaj: https://vimeo.com/439951493/4fab3a8f26
Praca = Dokumentacja wyobraźni / Work = Documentation of Imagination