Robotnicy/robotnice: ciało, maszyny, choreografie [wykład]
tytuł: | Robotnicy/robotnice: ciało, maszyny, choreografie [wykład] |
autor: | Tomasz Majewski |
rodzaj wydarzenia: | Wykład |
miejsce wydarzenia: | ms2, sala audiowizualna |
termin wydarzenia: | 14.11.2016 |
czas emisji: | 1:55'55'' |
produkcja: | Muzeum Sztuki w Łodzi |
adnotacja: | Wykład towarzyszący wystawie "Praca w jednym ujęciu" |
Opis
Wykład towarzyszący wystawie "Praca w jednym ujęciu"
Wykład dotyczył rozwoju praktyki wizualnej i dyskursu kina podejmującego temat pracy ludzkiej.
Omówione zostały różne spojrzenia na to zagadnienie. Od wczesnego kina oraz workers films realizowanych w Zjednoczonym Królestwie przez Mitchella i Kenyona (1907-1911), poprzez apologię godności pracy wolnej od alienacji w "Starym i Nowym" (1929) Sergieja Eisensteina i "Szóstej stronie świata" (1926) Dzigi Wiertowa, aż po alegorię tayloryzmu i taśmy montażowej w "Metropolis" (1927) Fritza Langa i "Dzisiejszych czasach" (1936) Chaplina.
Podstawowe toposy kodyfikujące obraz pracy zdehumanizowanej w erze przemysłowej to – poddanie ciała dyktatowi maszyny i jego fizyczne wyniszczenie. Praca, jej niejawny i wyniszczający charakter zostaje ujęta refleksyjnie w musicalu Boba Fossa "All that jazz" (1980). Na przeciwległym biegunie mamy ciało wpisane w porządek spektaklu: "Oliver!" (1968).
Tomasz Majewski - kulturoznawca, wykładowca w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych UJ. Audiowizualnej UŁ, wykładowca PWSFTViT. Autor książki "Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna" (2011); redaktor antologii "Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna" (2009), "Pamięć Shoah" (2009) i "Memory of Shoah. Cultural Representations and Commemorative Practices" (2010). Autor publikacji poświęconych wizualnym reprezentacjom pamięci Zagłady, filmowi dokumentalnemu, teorii kultury popularnej zamieszczonych w Tekstach Drugich, Przeglądzie Kulturoznawczym, Dialogu.