#otwarty Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku

Zofia Rydet

Zapis Socjologiczny. Anno 1978-1981 (suwalskie)

Udostępnij:
Datowanie: 1978-1981
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały:papier fotograficzny
Rozmiar:18 x 24 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/904/1-4
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu

Informacje o artyście:

  • Zofia Rydet to fotografka.
  • Stworzyła cykl fotografii zatytułowany „Zapis socjologiczny”. W tym cyklu jest bardzo dużo zdjęć.

Jak powstawał  „Zapis socjologiczny”?

  • Zofia Rydet jechała na wieś, daleko od miasta;
  • Zofia Rydet prosiła ludzi, żeby zaprosili ją do domu;
  • Zofia Rydet robiła fotografie ludziom w ich domach;
  • Gospodarze wybierali miejsce do zdjęcia;
  • Na każdym zdjęciu jest jeden człowiek lub kilka osób w domu.

Opis dzieła:

Praca „Zapis socjologiczny. Anno 1978-81. (suwalszczyzna)” to 4 fotografie. „Anno” oznacza rok, w którym powstały zdjęcia. Fotografie są razem oprawione, to komplet.

Zdjęcia są do siebie podobne. Na każdym zdjęciu jest para ludzi – kobieta i mężczyzna. Kobiety i mężczyźni są w różnym wieku. Możemy się domyślać, że to małżeństwa. Na dwóch fotografiach widać portrety ślubne.

Na trzech fotografiach ludzie na zdjęciach siedzą obok siebie. Na czwartej fotografii kobieta i mężczyzna siedzą daleko od siebie, oddziela ich piec. Na tym zdjęciu mężczyzna odwraca się plecami do kobiety. 

Pokoje, w których pozują ludzie są skromne, ubogo wyposażone. Zapewne gospodarzom tych domów jest ciężko. Zapewne muszą ciężko pracować. Czy ludzie na zdjęciach są szczęśliwi, bo są razem?

Zofia Rydet zrobiła „Zapis socjologiczny” od 1978 do 1981 roku. Pokoje na zdjęciach Zofii Rydet nie dokumentują tego czasu. We wnętrzach jest mało rzeczy wskazujących na rok 1978. Na zdjęciach Zofii Rydet stanął czas. 

Autorka skryptu: Agnieszka Wojciechowska-Sej


„Mój Zapis miał być takim balsamowaniem czasu, miał czy raczej ma utrwalić to, co już się zmienia i co, choć jest jeszcze realną rzeczywistością, przestaje istnieć i może już w niedługim czasie będzie trudne do wyobrażenia” pisała Zofia Rydet o Zapisie Socjologicznym. Artystka niezwykle osobiście podchodziła do każdej fotografowanej osoby i każdego miejsca. Powstała niewyobrażalna liczba fotografii, dziesiątki tysięcy negatywów, tysiące odbitek. Wiele fotografii do dziś nie zostało wywołanych.

Zapis socjologiczny był niezwykłym przedsięwzięciem, łączącym bardzo osobistą wizję fotografii z ideą dokumentacji totalnej. Rydet zaczęła pracę nad Zapisem w latach 70. XX w., jej zamiarem było ukazanie człowieka w kontekście wnętrza jego domu, które, jak pisała, „pokazuje jego psychikę, mówi czasem o nim więcej niż on sam”. Z czasem jednak z tej prostej idei powstał niekończący się cykl, w którym kolejne fotografie bynajmniej nie zbliżały projektu do końca, lecz otwierały coraz szersze obszary poszukiwań, nowe detale i odcienie złożonej prawdy o losie człowieka.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 712-713).

Zofia Rydet

W pracach artystki najważniejsze miejsce zajmował człowiek i problemy związane z jego egzystencją. Początkowo były to dzieci, np. w cyklu mały człowiek, wystawionym w 1960 roku. Inspiracją dla tych prac była fotografia Henriego Cartiera-Bressona i Edwarda Boubata oraz malarstwo Stanisława Wyspiańskiego. Od lat 60. wykonywała fotomontaże, stanowiące niemalże surrealistyczne interpretacje lęków i uczuć lub też ilustrujące etapy ludzkiego życia. Zainspirowana filmem włoskim z kręgu neorealizmu podjęła również refleksję nad ludzkim losem, przemijaniem, starością i śmiercią. Podniesienie egzystencjalnej charakterystyki do rangi dokumentu...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty