#otwarty Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku

Zofia Rydet

Zapis socjologiczny. Anno 1978. Podhale

Udostępnij:
Datowanie: 1978
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały:papier fotograficzny
Rozmiar:18 x 24 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/908
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu

Informacje o artyście:

  • Zofia Rydet to fotografka.
  • Stworzyła cykl fotografii zatytułowany „Zapis socjologiczny”. W tym cyklu jest bardzo dużo zdjęć.

Jak powstawał  „Zapis socjologiczny”?

  • Zofia Rydet jechała na wieś, daleko od miasta;
  • Zofia Rydet prosiła ludzi, żeby zaprosili ją do domu;
  • Zofia Rydet robiła fotografie ludziom w ich domach;
  • Gospodarze wybierali miejsce do zdjęcia;
  • Na każdym zdjęciu jest jeden człowiek lub kilka osób w domu.

Opis dzieła:

Praca „Zapis socjologiczny. Podhale” to 4 fotografie. Fotografie są razem oprawione, to komplet.

Zdjęcia są do siebie podobne. Na każdym zdjęciu jest jedna kobieta w pokoju. Każda kobieta jest pośrodku fotografii. Kobiety na zdjęciach są w różnym wieku. Na jednej fotografii jest kilkuletnia dziewczynka. Trzy pozostałe kobiety to staruszki.

Pokoje na zdjęciach są podobne. To pokoje w drewnianych domach. Pokoje są posprzątane i czyste, łóżka są starannie pościelone. Na ścianach pokoi wiszą obrazy, plakaty albo ozdobne tkaniny.   Pokoje są ozdobione dziełami sztuki ludowej – girlandami z bibuły, wełnianymi kilimami, haftowanymi makatkami.

Zofia Rydet zrobiła „Zapis socjologiczny. Podhale” w 1978 roku. Pokoje na zdjęciach Zofii Rydet nie dokumentują tego czasu. We wnętrzach jest mało rzeczy wskazujących na rok 1978. Na jednej tylko fotografii jest telewizor, na innej – plakat włoskiego filmu z 1973 roku. Na zdjęciach Zofii Rydet stanął czas.  
Autorka skryptu: Agnieszka Wojciechowska-Sej


„Mój Zapis miał być takim balsamowaniem czasu, miał czy raczej ma utrwalić to, co już się zmienia i co, choć jest jeszcze realną rzeczywistością, przestaje istnieć i może już w niedługim czasie będzie trudne do wyobrażenia” pisała Zofia Rydet o Zapisie Socjologicznym. Artystka niezwykle osobiście podchodziła do każdej fotografowanej osoby i każdego miejsca. Powstała niewyobrażalna liczba fotografii, dziesiątki tysięcy negatywów, tysiące odbitek. Wiele fotografii do dziś nie zostało wywołanych.

Zapis socjologiczny był niezwykłym przedsięwzięciem, łączącym bardzo osobistą wizję fotografii z ideą dokumentacji totalnej. Rydet zaczęła pracę nad Zapisem w latach 70. XX w., jej zamiarem było ukazanie człowieka w kontekście wnętrza jego domu, które, jak pisała, „pokazuje jego psychikę, mówi czasem o nim więcej niż on sam”. Z czasem jednak z tej prostej idei powstał niekończący się cykl, w którym kolejne fotografie bynajmniej nie zbliżały projektu do końca, lecz otwierały coraz szersze obszary poszukiwań, nowe detale i odcienie złożonej prawdy o losie człowieka.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 712-713).

Zofia Rydet

W pracach artystki najważniejsze miejsce zajmował człowiek i problemy związane z jego egzystencją. Początkowo były to dzieci, np. w cyklu mały człowiek, wystawionym w 1960 roku. Inspiracją dla tych prac była fotografia Henriego Cartiera-Bressona i Edwarda Boubata oraz malarstwo Stanisława Wyspiańskiego. Od lat 60. wykonywała fotomontaże, stanowiące niemalże surrealistyczne interpretacje lęków i uczuć lub też ilustrujące etapy ludzkiego życia. Zainspirowana filmem włoskim z kręgu neorealizmu podjęła również refleksję nad ludzkim losem, przemijaniem, starością i śmiercią. Podniesienie egzystencjalnej charakterystyki do rangi dokumentu...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także