Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Zofia Rydet

Za ścianą życia

Udostępnij:
Datowanie: 1970
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały:papier fotograficzny
Rozmiar:szerokość: 40,4 cm, wysokość: 29,7 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 31.12.1985
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/1575
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

„Fotomontaż daje wielką możliwość przetransponowania najgłębszych własnych myśli, uczuć i przeżyć na powstanie zupełnie innego obrazu pozornie nierealnego, ale składającego się przecież z elementów rzeczywistych” – pisała Zofia Rydet, odnosząc się do swojej serii fotomontaży Świat uczuć i wyobraźni. Jest to poetycka refleksja nad kondycją człowieka w świecie pozbawionym metafizyki i duchowości. Cykl prac Za ścianą życia stanowi część tej serii. Jednocześnie można go odczytać jako kontynuację wcześniejszej serii Czas przemijania, będącej fotograficzną opowieścią o ludziach u kresu swojego życia. W tym cyklu Rydet pokazuje ludzi, którzy zbliżywszy się do granicy życia, mają wgląd w tajemnice śmierci. Spoglądają przez rozpadające się ściany swoich domów, które są jednocześnie metaforyczną granicą ich życia. Eschatologia – przekraczania granicy śmierci – było niemal centralnym zagadnieniem późnej twórczości Rydet. Artystka traktowała fotografię jako szczególne medium w podejmowaniu tego tematu, a swoją pracę fotograficzną jako „nieustającą walka ze śmiercią i przemijaniem”.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 448).

Zofia Rydet

W pracach artystki najważniejsze miejsce zajmował człowiek i problemy związane z jego egzystencją. Początkowo były to dzieci, np. w cyklu mały człowiek, wystawionym w 1960 roku. Inspiracją dla tych prac była fotografia Henriego Cartiera-Bressona i Edwarda Boubata oraz malarstwo Stanisława Wyspiańskiego. Od lat 60. wykonywała fotomontaże, stanowiące niemalże surrealistyczne interpretacje lęków i uczuć lub też ilustrujące etapy ludzkiego życia. Zainspirowana filmem włoskim z kręgu neorealizmu podjęła również refleksję nad ludzkim losem, przemijaniem, starością i śmiercią. Podniesienie egzystencjalnej charakterystyki do rangi dokumentu...

Inne dzieła tego artysty