Paweł Kwiek

Niechcice lub Filmy 1-minutowe w Niechcicach

Udostępnij:
Datowanie: 1973
Technika: film barwny bez dźwięku, zapis cyfrowy (przeniesiony z taśmy filmowej 35 mm)
Materiały: płyta DVD, kaseta Betacam
Rozmiar:czas trwania 5 min 1 s min
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 09.07.2020
Numer inwentarzowy: MS/SN/V/152

Opis dzieła

Film powstał w wyniku społeczno-artystycznego eksperymentu w Państwowym Gospodarstwie Rolnym w Niechcicach. Kwiek umożliwił grupie miejscowej młodzieży realizację jednominutowych filmów według jej własnego scenariusza. Sam wykonywał wszystkie instrukcje grupy, nie cenzurując ich. Praca realizowana była w nawiązaniu do teorii Formy Otwartej Oskara Hansena. To również próba stworzenia kolektywnego, eksperymentalnego zespołu filmowego. Wzmocnienie sprawczości grupy młodzieży i oddanie jej narzędzi twórczych jest wyrazem wiary w emancypacyjne możliwości medium filmowego.


Film powstały w Państwowym Gospodarstwie Rolnym w Niechcicach jest elementem szerszego projektu artysty, którego teoretycznym wyrazem był tekst zatytułowany Subiektywny dokument o człowieku.

Artysta dostrzegał manipulacje, które wynikają z pośrednictwa realizatora, który „dokumentuje” drugiego człowieka. Pisał:

„Film dokumentalny dąży do przekazania prawdy o człowieku. Zarówno na potrzeby sztuki, jak i nauki. Do tej pory nie udało się jednak uniknąć deformacji tej prawdy wynikającej z wpływu osoby realizatora na ostateczny kształt komunikatu. (...) Możemy stwierdzić, że prawdę o człowieku otrzymujemy w bezpośrednim kontakcie z nim, niezależnie od tego, co chciałby on sobą pokazać.(...) W filmie sytuacja taka może zaistnieć w momencie, gdy wszelkie decyzje realizatora (...) podejmuje człowiek lub grupa, o której jest film. Oznacza to, że on sam będzie robić film o sobie, w tym znaczeniu, że umożliwi się mu swobodną realizację na dowolny temat.” 

Realizacja filmu była jednocześnie próbą stworzenia eksperymentalnego zespołu pracującego nad produkcją. W ramach Warsztatu Formy Filmowej twórcy często pracowali z medium filmu składkowego. Większa forma była budowana z segmentów dostarczanych przez różnych twórców. Ten kolektywny sposób tworzenia był kolejnym sposobem na ujawnianie konwencjonalnej natury filmu. W Niechcicach tworzenie segmentów oddano w ręce amatorów. Kwiek przebieg zdarzeń opisał następująco:

„Akcja  ta w ogólnym zarysie polegała na zintegrowaniu w nieskrępowanym działaniu (15.IV) odpowiednio przygotowanego (14.IV) zespołu młodzieży miejskiej z młodzieżą wiejską. Częścią imprezy były wspólne realizacje filmowe (15 i 16.IV). Dowolnymi, często spontanicznie proponowanymi i reżyserowanymi przez uczestników akcji notacjami filmowymi dokumentowała tę część imprezy, przy czym zasadniczą jej treścią były proponowane i filmowane wydarzenia. W skład filmu - obok dziewięciu w ten sposób powstałych rejestracji - wchodzą wypowiedzi (16.IV) p. Marii Kornatowskiej (teoretyk filmowy), Jacka Łomnickiego (studenta) oraz członków utworzonego przeze mnie zespołu młodzieży miejskiej.” 

Film jest wyrazem wiary w emancypacyjny potencjał tego medium. Metodologia zakładała uczenie lektury komunikatów audiowizualnych poprzez oddanie w ręce uczestników środków produkcji. 

Daniel Muzyczuk

LogotypDofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".


Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2024-05-31]

Paweł Kwiek

Autor filmów, obrazów, cyklów fotografii i akcji artystycznych. Pionier sztuki wideo. W 1973 r. ukończył PWSFTviT w Łodzi, na Wydziale Operatorskim i Realizacji TV. Jest współtwórcą Warsztatu Formy Filmowej. Współpracował z Józefem Robakowskim przy filmie "Żywa galeria" z 1975 roku. Wykładowca PWSFTviT w Łodzi oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (w latach 1977–1978), Szef Działu Fotografii w Gazecie Życie Warszawy (1991 r.).  Jego twórczość była prezentowana na solowych wystawach między innymi w Małej Galerii, CSW Zamek Ujazdowski oraz Fundacji Arton. 

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty