Allan Sekula
Polski metal, Festiwal "Taste of Polonia", Chicago, wrzesień 2007
Datowanie: | 2007 - 2009 r. |
Technika: | fotografia barwna |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | wys. 132,1 cm, szer. 132,1 cm, głęb. 5,1 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 2012 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/2989 |
Opis dzieła
Przewodnim motywem serii fotograficznych Allana Sekuli są nierówności wyni- kające z globalnego kapitalizmu. W cyklu „Polonia i inne opowieści” artysta podjął wątek budowania tożsamości narodowej w warunkach emigracji. Za przykład posłużyła ma amerykańska Polonia. Jednocześnie zwrócił się ku własnym korzeniom – z Polski do Stanów Zjednoczonych wyemigrował dziadek artysty.
Fotografia pochodzi z cyklu Polonia i inne powieści, który Alan Sekula realizował w związku z wystawą Reneissance Society w Chicago (2009) i Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki (2009/2010). Społeczny kontekst Chicago – największego polonijnego ośrodka na świecie i refleksja nad własnymi polskimi korzeniami ze strony ojca były punktem wyjścia dla artysty do podjęcia badań nad kwestią tożsamości narodowej wobec globalizacji.
W swoich badaniach Sekula stawia w centrum uwagi narracje konstruowania narodu jako „wyobrażonej wspólnoty” (nawiązując do koncepcji Benedicta Andersona) i alternatywną czasoprzestrzeń diaspory. Refleksja Sekuli nad mechanizmami społecznymi łączy się tu - tak jak w całej twórczości artysty – z uważnością i wrażliwością na to co osobiste i zagadką pojedynczego człowieka.
Joanna Sokołowska
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]