Przemysław Kwiek
Awangarda bzy maluje
| Datowanie: | 2004 |
| Technika: | fotografia barwna |
| Materiały: | papier fotograficzny |
| Rozmiar: | wys. 50 cm, szer. 60 cm, rozmiar 50 x 75 cm |
| Sposób nabycia: | dar |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/3014/1-48 |
Opis dzieła
Zespół fotografii Kwieka tworzą 24 komplementarne pary zdjęć. Większe z nich stanowią zapis plenerowej akcji, podczas której artysta poświęca się malowaniu roślin ogrodowych. Mniejsze to zdjęcia namalowanych obrazów. Obok tytułowych bzów pojawiają się na nich tulipany, kosaćce, słoneczniki, kiście jarzębiny i porzeczki. Awangarda bzy maluje jest refleksją nad malarstwem, z nieco ironicznym stosunkiem do własnego dorobku.
Mariusz Walczak (Cytat za: Na zachętę do muzeum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, red. Anna Saciuk-Gąsowska, współpraca Grzegorz Musiał, Muzeum Sztuki, Łódź 2013, s. 96).
Cykl Awangarda bzy maluje komentuje wpływ transformacji na sytuację materialną artystów wizualnych, szczególnie tych tworzących sztukę efemeryczną lub niematerialną. Przemysław Kwiek, jeden z czołowych przedstawicieli neoawangardy, związany z tradycją Formy Otwartej oraz dydaktyką Zofii i Oskara Hansenów, zadaje pytanie o los artysty konceptualnego w porządku kapitalistycznym. Twórca traktuje zbiór prac jako reakcję na realia ustroju wolnorynkowego, podejmując ironiczną, a zarazem desperacką próbę odnalezienia się w nowej rzeczywistości. Zespół fotografii Kwieka składa się z 24 par zdjęć, które łączą zapis akcji plenerowej z reprodukcjami namalowanych w jej ramach obrazów. Wykonywane przez artystę dzieła stanowią także refleksję nad samym malarstwem i jego rynkowymi uwikłaniami – są pozornie banalnymi przedstawieniami polnych kwiatów, imitującymi pejzaże i martwe natury sprzedawane na miejskich straganach.
Na zachętę do muzeum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych [2013-12-13-2014-03-02]
