Andrzej Dłużniewski
Skok (wersje i warianty)
Datowanie: | 1971 |
Technika: | offset, pismo odręczne |
Materiały: | papier |
Rozmiar: | wys. 62,8 cm, szer. 45 cm; z passe-partout: wys. 62,8 cm, szer. 45 cm; bez passe-partout: wys. 16,4 cm, szer. 33,5 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/GR/2227 |
Opis dzieła
Praca ma charakter planszy obejmującej oryginalny druk opublikowany przez Galerię Adres w 1971 roku z pierwszą wersją pracy Skok. Reprodukcji czarno-białej fotografii trampoliny przy basenie pływackim towarzyszą zwięzłe opisy „wersji” wykonanego z niej skoku. Druk oprawiony jest w białe passe-partout, którego obszerna dolna część posłużyła artyście za powierzchnię dla wykonanych odręcznie równie zwięzłych opisów „wariantów” tytułowego skoku. Obie serie „wersji” i „wariantów” układają się w swoiste quasi-narracje, których fragmentaryczny charakter wynika z niezajścia zdarzenia mającego być ich założonym początkiem. „Na początku nie było nic lub nic się nie stało”, w związku z czym status zdarzenia początkowego przypisany jest kolejnym przypadkom skoku, nabywającym czysto hipotetycznego i fikcyjnego charakteru. Kolejne wersje skoku, takie jak na przykład „koks”, „pętla i powrót”, stają się w związku z tym zdarzeniami języka, dzięki którym „determinizm przegląda się w lustrze”, a „intelekt triumfuje nad naturą dając początek niebywałym wybrykom gatunku”. Włączone do pracy opisy mają w większości charakter paradoksalny, sugerując przy tym niewyczerpywalną mnogość sposobów kodyfikowania obrazu przez język.
Paweł Polit
Myślnik. Słowo jako materia sztuki [2023-09-07-2023-12-31]