Mariusz Kruk, Koło Klipsa

Rycerz z tępym mieczem

Udostępnij:
Datowanie: 1986
Technika: technika mieszana, technika własna
Materiały: glina, metal, farba, włókno, ziemia, klej
Rozmiar:wys. 131 cm, szer. 120 cm, głęb. 60 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1988
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/399/1-2

Opis dzieła

Postać zaklęta w rzeźbie Kruka budzi współczucie. Zastygła w dramatycznym geście, choć jest już na kolanach, słania się, upada i topi w oblepiającym ją błocie, podnosi jeszcze miecz. W drugiej połowie lat 80. XX w. system komunistyczny rozpadał się w oczach, ale nie na tyle, aby dawać nadzieję na zmianę. „Solidarność” po wielkim wybuchu w sierpniu 1980 r., zdławiona w stanie wojennym rok później, wydawała się bezsilna i zrezygnowana, kraj zaś pogrążał się coraz bardziej w ekonomicznym chaosie. Rycerz, „ulepiony” z nietrwałych, łatwo psujących się materiałów, wydaje się być ucieleśnieniem opisywanej przez Witolda Gombrowicza, charakterystycznej polskiej „niemożności” zatrzaśnięcia się w pułapce opresyjnych, historycznych uwarunkowań. Grupa KOŁO KLIPSA, której członkiem był Mariusz Kruk nie pozwalała sobie na tworzenie tak jednoznacznych dzieł. Była zbyt przekorna, zbyt ironiczna i zdystansowana wobec kanonów i autorytetów. Spod stóp, kolan Rycerza spogląda na widzów surrealistyczne oko, meduza, polip.

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 488).

Wystawy

Ultraawangarda. Koło Klipsa i poznański underground lat 80. XX wieku [2024-04-04-2024-07-28]

Mariusz Kruk
Mariusz Kruk

Prace Mariusza Kruka i współtworzonego przez niego ugrupowania Koło Klipsa (1983–87) należały do kluczowych przykładów polskiej sztuki lat 80. Sam artysta rozpoczynał jako twórca metaforycznych, emocjonalnych rysunków przypominających twórczość dzieci oraz obiektów konstruowanych z nietrwałych, zgrzebnych materiałów, jak zbudowany z osypującego się błota Rycerz z tępym mieczem. Na przełomie lat 80. i 90. tworzył wspominane instalacje o poetyckim wyrazie, natomiast w drugiej połowie lat 90. całkowicie poświęcił się malarstwu oraz rysunkowi. Były to przede wszystkim pejzaże – silnie uproszczone i nawiązujące do malarstwa naiwnego....

Koło Klipsa
Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty