Mariusz Kruk, Koło Klipsa
Rycerz z tępym mieczem
Datowanie: | 1986 |
Technika: | technika mieszana, technika własna |
Materiały: | glina, metal, farba, włókno, ziemia, klej |
Rozmiar: | wys. 131 cm, szer. 120 cm, głęb. 60 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1988 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/399/1-2 |
Opis dzieła
Postać zaklęta w rzeźbie Kruka budzi współczucie. Zastygła w dramatycznym geście, choć jest już na kolanach, słania się, upada i topi w oblepiającym ją błocie, podnosi jeszcze miecz. W drugiej połowie lat 80. XX w. system komunistyczny rozpadał się w oczach, ale nie na tyle, aby dawać nadzieję na zmianę. „Solidarność” po wielkim wybuchu w sierpniu 1980 r., zdławiona w stanie wojennym rok później, wydawała się bezsilna i zrezygnowana, kraj zaś pogrążał się coraz bardziej w ekonomicznym chaosie. Rycerz, „ulepiony” z nietrwałych, łatwo psujących się materiałów, wydaje się być ucieleśnieniem opisywanej przez Witolda Gombrowicza, charakterystycznej polskiej „niemożności” zatrzaśnięcia się w pułapce opresyjnych, historycznych uwarunkowań. Grupa KOŁO KLIPSA, której członkiem był Mariusz Kruk nie pozwalała sobie na tworzenie tak jednoznacznych dzieł. Była zbyt przekorna, zbyt ironiczna i zdystansowana wobec kanonów i autorytetów. Spod stóp, kolan Rycerza spogląda na widzów surrealistyczne oko, meduza, polip.
Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 488).
Ultraawangarda. Koło Klipsa i poznański underground lat 80. XX wieku [2024-04-04-2024-07-28]