Amédée Ozenfant

Martwa natura

Udostępnij:
Datowanie: 1929
Technika: malarstwo olejne
Materiały: farba olejna, płótno
Rozmiar:wys. 91,5 cm, szer. 72,3 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 1932
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/50

Opis dzieła

W purystycznych martwych naturach Amédée Ozenfant przedstawiał przedmioty codziennego użytku, produkowane seryjnie zgodnie z duchem funkcjonalizmu – to właśnie one były w rozumieniu artysty estetycznym wyrazem ducha nowoczesności. Ozenfant z Le Corbusierem próbowali stworzyć gramatykę postrzegania, dzięki której obraz byłby maszyną do wzruszania odbiorcy. Tak powstał puryzm – malarski wyraz racjonalnych metod konstrukcyjnych, celowości produkcji przemysłowej i estetyki maszyn. Odnajdujemy w nim formy geometryczne, nawiązania do rysunku technicznego i perspektywy ortogonalnej stosowanej w projektach inżynieryjnych. Dzięki tym środkom Ozenfant chciał tworzyć obrazy na miarę nowoczesności – epoki postępu nauki i techniki oraz rozwoju przemysłu. Jednocześnie sprzeciwiał się popoularnemu wówczas we Francji nurtowi art déco, który powierzchownie przyswajał osiągnięcia awangardy, a w istocie był jej przeciwieństwem. W jego ramach tworzono wyszukane przedmioty, zaspokajające estetyczne potrzeby najbogatszych.

Anna Nawrot (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 270).

Wystawy

Sala Neoplastyczna. Stan początkowy [2023-05-31-2024-12-31]
Czerwona materia. Nadia Léger [2018-05-25-2018-09-09]

Amédée Ozenfant

Zobacz także
Powiązane obiekty