Mieczysław Szczuka
Projekt dwóch kadrów z filmu: Zabił, zabiłeś, zabiłem
Datowanie: | ok. 1925 / ca. 1925 |
Technika: | malarstwo akwarelowe, rysunek tuszem |
Materiały: | papier, tusz, akwarela |
Rozmiar: | wys. 61 cm, szer. 48 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/43 |
Opis dzieła
Mieczysław Szczuka tak omawiał elementy filmu abstrakcyjnego – „ruch jako zmiana miejsca: przybywanie lub ubywanie niezmieniających się form geometrycznych”. W wizjach dwóch kadrów, przygotowywanego przez niego filmu, można zobaczyć wspomniane formy geometryczne. Mimo że to rysunek, kadry wydają się być w ruchu – owalny kształt i napisy nadają ruch okrężny, zestawienie dużych i małych liter sugeruje zbliżenie lub oddalenie. Tym samym autor, stosując wyłącznie plastyczne środki, osiąga filmowy efekt obrazów w ruchu. Szczuka był jednym z niewielu artystów polskiej awangardy międzywojennej interesującym się zagadnieniami filmu. Być może wyczuwał w nim potencjał, który wyrażał w haśle: „nierozdzielność zagadnień sztuki i zagadnień społecznych”. Sztuka, według tego artysty, miałaby ściśle wiązać się z kształtowaniem świadomości społecznej i tworzenia lepszego społeczeństwa. Niedługo później przekonano się o potencjale medium filmowego w realizowaniu tych celów, używając go choćby jako skuteczne narzędzie propagandy.
Karol Jóźwiak (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 316).
Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908-1928 [2019-03-05-2019-06-09]
Triumf. Obraz i pamięć. [2020-06-04-2020-10-04]
Awangarda i państwo [2018-10-26-2019-01-27]