Mieczysław Szczuka
Projekt dwóch kadrów z filmu: Zabił, zabiłeś, zabiłem
| Datowanie: | ok. 1925 / ca. 1925 |
| Technika: | malarstwo akwarelowe, rysunek tuszem |
| Materiały: | papier, tusz, akwarela |
| Rozmiar: | wys. 61 cm, szer. 48 cm |
| Sposób nabycia: | dar |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/43 |
Opis dzieła
Mieczysław Szczuka tak omawiał elementy filmu abstrakcyjnego – „ruch jako zmiana miejsca: przybywanie lub ubywanie niezmieniających się form geometrycznych”. W wizjach dwóch kadrów, przygotowywanego przez niego filmu, można zobaczyć wspomniane formy geometryczne. Mimo że to rysunek, kadry wydają się być w ruchu – owalny kształt i napisy nadają ruch okrężny, zestawienie dużych i małych liter sugeruje zbliżenie lub oddalenie. Tym samym autor, stosując wyłącznie plastyczne środki, osiąga filmowy efekt obrazów w ruchu. Szczuka był jednym z niewielu artystów polskiej awangardy międzywojennej interesującym się zagadnieniami filmu. Być może wyczuwał w nim potencjał, który wyrażał w haśle: „nierozdzielność zagadnień sztuki i zagadnień społecznych”. Sztuka, według tego artysty, miałaby ściśle wiązać się z kształtowaniem świadomości społecznej i tworzeniem lepszego społeczeństwa. Niedługo później przekonano się o potencjale medium filmowego w realizowaniu tych celów, używając go choćby jako skutecznego narzędzia propagandy.
Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 316).
Praca ukazuje dwie klatki z niezrealizowanej przez Szczukę narracji filmowej. Ich układ sugeruje tu rotacje form: czarny kształt z klatki 15 przekształca się prawdopodobnie w znacznie pomniejszoną literę „J” narysowaną tuszem na klatce 16. Przemiany form – możliwe transformacje kształtów abstrakcyjnych w znaki typograficzne i na odwrót – mogą odzwierciedlać ewolucję stanów emocjonalnych bohatera. Projekt dwóch kadrów wskazuje na ścisłe powiązanie form abstrakcyjnych i tekstu; można go interpretować jako wczesną próbę fuzji dzieła filmowego z dziedziną poezji wizualnej. Szczuka uważał, że istotą filmu abstrakcyjnego jest ruch i dynamika form oraz natężenie barw.
Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908-1928 [2019-03-05-2019-06-09]
Triumf. Obraz i pamięć. [2020-06-04-2020-10-04]
Awangarda i państwo [2018-10-26-2019-01-27]
