Mieczysław Szczuka

Projekt dwóch kadrów z filmu: Zabił, zabiłeś, zabiłem

Udostępnij:
Datowanie: ok. 1925 / ca. 1925
Technika: malarstwo akwarelowe, rysunek tuszem
Materiały: papier, tusz, akwarela
Rozmiar:wys. 61 cm, szer. 48 cm
Sposób nabycia:dar
Numer inwentarzowy: MS/SN/RYS/43

Opis dzieła

Mieczysław Szczuka tak omawiał elementy filmu abstrakcyjnego – „ruch jako zmiana miejsca: przybywanie lub ubywanie niezmieniających się form geometrycznych”. W wizjach dwóch kadrów, przygotowywanego przez niego filmu, można zobaczyć wspomniane formy geometryczne. Mimo że to rysunek, kadry wydają się być w ruchu – owalny kształt i napisy nadają ruch okrężny, zestawienie dużych i małych liter sugeruje zbliżenie lub oddalenie. Tym samym autor, stosując wyłącznie plastyczne środki, osiąga filmowy efekt obrazów w ruchu. Szczuka był jednym z niewielu artystów polskiej awangardy międzywojennej interesującym się zagadnieniami filmu. Być może wyczuwał w nim potencjał, który wyrażał w haśle: „nierozdzielność zagadnień sztuki i zagadnień społecznych”. Sztuka, według tego artysty, miałaby ściśle wiązać się z kształtowaniem świadomości społecznej i tworzeniem lepszego społeczeństwa. Niedługo później przekonano się o potencjale medium filmowego w realizowaniu tych celów, używając go choćby jako skutecznego narzędzia propagandy.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 316).

Praca ukazuje dwie klatki z niezrealizowanej przez Szczukę narracji filmowej. Ich układ sugeruje tu rotacje form: czarny kształt z klatki 15 przekształca się prawdopodobnie w znacznie pomniejszoną literę „J” narysowaną tuszem na klatce 16. Przemiany form – możliwe transformacje kształtów abstrakcyjnych w znaki typograficzne i na odwrót – mogą odzwierciedlać ewolucję stanów emocjonalnych bohatera. Projekt dwóch kadrów wskazuje na ścisłe powiązanie form abstrakcyjnych i tekstu; można go interpretować jako wczesną próbę fuzji dzieła filmowego z dziedziną poezji wizualnej. Szczuka uważał, że istotą filmu abstrakcyjnego jest ruch i dynamika form oraz natężenie barw.

Wystawy

Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908-1928 [2019-03-05-2019-06-09]
Triumf. Obraz i pamięć. [2020-06-04-2020-10-04]
Awangarda i państwo [2018-10-26-2019-01-27]

Mieczysław Szczuka
Mieczysław Szczuka

Malarz, twórca projektów typograficznych, fotomontaży, architektonicznych, scenograficznych i abstrakcyjnych filmów eksperymentalnych. Reprezentant polskiego konstruktywizmu i produktywizmu. Urodzony w 1898 w Warszawie, zginął w 1927 w Tatrach.

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty