Mirosław Bałka

Św. Wojciech

Udostępnij:
Datowanie: 1987
Technika: technika mieszana, technika własna
Materiały: płótno, neon, drewno, instalacja elektryczna
Rozmiar:wys. 360 cm, szer. 274 cm, głęb. 30 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1988
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/418

Opis dzieła

Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu

W 1987 roku Mirosław Bałka zrobił instalację. Instalacja ma tytuł: Święty Wojciech. Św. Wojciech to czeski święty. Św. Wojciech jest też polskim świętym i patronem Polski. Części jego ciała – relikwie  znajdują się w relikwiarzu w katedrze w Gnieźnie. Św. Wojciech był męczennikiem. Zginął w 997 roku, kiedy chciał nawracać pogańskie plemię Prusów. Poganie pokawałkowali jego ciało toporem. Instalacja Mirosława Bałki pokazuje topór. Topór jest zrobiony z neonu, świecącego na czerwono. Czerwień jest kolorem krwi. Poniżej znajduje się okaleczone ciało świętego Wojciecha wykonane ze sztucznego tworzywa. Pod okaleczonym ciałem św. Wojciecha są podwieszone duże neonowe zielone krople. Zielony jest też owies rosnący w drewnianej skrzynce na podłodze. Jest to prawdziwy owies. Zielona trawa owsa jest podlewana i wymieniana przez pracowników opiekujących się ekspozycją w Muzeum Sztuki w Łodzi. Mirosław Bałka opowiadał, że w jego rodzinnym domu zielony owies pojawiał się w koszyczku na Wielkanoc. 

Autor skryptu: Małgorzata Wiktorko


Tekst kuratorski:

Św. Wojciech to jedna z kluczowych prac Mirosława Bałki z lat 80. XX w. W okresie tym był on członkiem grupy Neue Bieriemiennost i tworzył metaforyczne rzeźby figuratywne. Instalacja przedstawia zawieszoną, na tle podłoża z wysuszonej ziemi, postać, pozbawioną głowy, dłoni i stóp. Z jej okaleczonego ciała spływa krew w formie neonowych kropel. Poniżej stoi transformator i drewniana skrzynia z kiełkującym owsem – symbolem odrodzenia i obfitości. Zderzenie tradycyjnych, naturalnych materiałów z zimnym, elektrycznym światłem, przywołuje opozycję między tym, co cielesne, a tym co duchowe. Św. Wojciech to zarówno historyczna postać czeskiego biskupa, który zginął podczas nawracania Prusów, jak i bliska artyście metafora losu. Jak sam przyznaje: „Przy wyborze bohaterów zawsze posługiwałem się jakimś kamuflażem, ale tak naprawdę interesowały mnie postacie męczenników, które wyrażały moje własne obawy”.

Krzysztof Kościuczuk (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 482)

Wystawy

Obok. Polska - Niemcy, tysiąc lat w historii i w sztuce [2011-09-21-2012-01-09]

Mirosław Bałka
Mirosław Bałka

Urodził się w  Warszawie. Rzeźbiarz. Studia artystyczne odbył w latach 1980-1985 w warszawskiej ASP. Dyplom otrzymał w pracowni Jana Kucza, a była nim słynna „Pamiątka z Pierwszej Komunii”, praca znajdująca się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi . W drugiej połowie lat 80. prace jego wpisywały się w nurt „Nowej Ekspresji”. Członek założonej w 1986 z Mirosławem Filonikiem i Markiem Kijewskim grupy artystycznej Świadomość Neue Bieremiennost, uczestnik jej wystaw do 1989 roku. Około 1990 w stylistyce dzieł artysty zaszła znacząca zmiana - rezygnując z przedstawiania w swoich pracach postaci ludzkiej zwrócił się ku jej aluzyjnemu,...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty