Zofia Rydet
Zapis socjologiczny. Anno 1978. Podhale
Datowanie: | 1978 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | wys. 18 cm, szer. 24 cm |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/908 |
Opis dzieła
„Mój Zapis miał być takim balsamowaniem czasu, miał czy raczej ma utrwalić to, co już się zmienia i co, choć jest jeszcze realną rzeczywistością, przestaje istnieć i może już w niedługim czasie będzie trudne do wyobrażenia” pisała Zofia Rydet o Zapisie Socjologicznym. Artystka niezwykle osobiście podchodziła do każdej fotografowanej osoby i każdego miejsca. Powstała niewyobrażalna liczba fotografii, dziesiątki tysięcy negatywów, tysiące odbitek. Wiele fotografii do dziś nie zostało wywołanych.
Zapis socjologiczny był niezwykłym przedsięwzięciem, łączącym bardzo osobistą wizję fotografii z ideą dokumentacji totalnej. Rydet zaczęła pracę nad Zapisem w latach 70. XX w., jej zamiarem było ukazanie człowieka w kontekście wnętrza jego domu, które, jak pisała, „pokazuje jego psychikę, mówi czasem o nim więcej niż on sam”. Z czasem jednak z tej prostej idei powstał niekończący się cykl, w którym kolejne fotografie bynajmniej nie zbliżały projektu do końca, lecz otwierały coraz szersze obszary poszukiwań, nowe detale i odcienie złożonej prawdy o losie człowieka.
Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 712-713).
Opis dla osób ze spektrum autyzmu
Informacje o artyście:
- Zofia Rydet to fotografka.
- Stworzyła cykl fotografii zatytułowany „Zapis socjologiczny”. W tym cyklu jest bardzo dużo zdjęć.
Jak powstawał „Zapis socjologiczny”?
- Zofia Rydet jechała na wieś, daleko od miasta;
- Zofia Rydet prosiła ludzi, żeby zaprosili ją do domu;
- Zofia Rydet robiła fotografie ludziom w ich domach;
- Gospodarze wybierali miejsce do zdjęcia;
- Na każdym zdjęciu jest jeden człowiek lub kilka osób w domu.
Opis dzieła:
Praca „Zapis socjologiczny. Podhale” to 4 fotografie. Fotografie są razem oprawione, to komplet.
Zdjęcia są do siebie podobne. Na każdym zdjęciu jest jedna kobieta w pokoju. Każda kobieta jest pośrodku fotografii. Kobiety na zdjęciach są w różnym wieku. Na jednej fotografii jest kilkuletnia dziewczynka. Trzy pozostałe kobiety to staruszki.
Pokoje na zdjęciach są podobne. To pokoje w drewnianych domach. Pokoje są posprzątane i czyste, łóżka są starannie pościelone. Na ścianach pokoi wiszą obrazy, plakaty albo ozdobne tkaniny. Pokoje są ozdobione dziełami sztuki ludowej – girlandami z bibuły, wełnianymi kilimami, haftowanymi makatkami.
Zofia Rydet zrobiła „Zapis socjologiczny. Podhale” w 1978 roku. Pokoje na zdjęciach Zofii Rydet nie dokumentują tego czasu. We wnętrzach jest mało rzeczy wskazujących na rok 1978. Na jednej tylko fotografii jest telewizor, na innej – plakat włoskiego filmu z 1973 roku. Na zdjęciach Zofii Rydet stanął czas.
Autorka skryptu: Agnieszka Wojciechowska-Sej