Edward Krasiński

Stolik wielkanocny

Udostępnij:
Datowanie: 1991
Technika: odlew
Materiały: brąz, drewno, sznurek
Rozmiar:wys. 12 cm, szer. 60 cm, głęb. 13,5 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1992
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/444

Opis dzieła

Początki twórczości Edwarda Krasińskiego to obrazy utrzymane w stylistyce surrealizmu oraz rzeźby, podważające prawa grawitacji, o których Julian Przyboś pisał „rzeźby napowietrzne”. W 1968 r. podczas Balu w Zalesiu artysta wykorzystał obraz W krainie pieczonych gołąbków Breughla i dokonał na nim pierwszych interwencji niebieskim paskiem (scotch blue). Później ten element stał się jego znakiem rozpoznawczym, przyklejanym zawsze na takiej samej wysokości – 130 cm, „tworząc zasadzki, wciągając ją w niebezpieczną grę iluzji, podważając nieustannie rygor ciągłości” (Anka Ptaszkowska). Stolik wielkanocny był częścią wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi w 1991 r., na której sąsiadował z wypożyczonymi z teatru manekinami. Całość tworzyła rodzaj labiryntu, w którym naznaczone linią obrazy odnoszą się do tradycji konstruktywizmu i łączą z przedmiotami, które potraktowano w duchu surrealistycznym. Stolik wielkanocny, czyli wykonane z brązu raciczki oraz świński ogonek to igraszka, żart wykorzystujący charakterystyczny dla nadrealizmu zabieg fragmentaryzacji i rozproszenia iluzji.

Aleksandra Jach (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 460).

W późnym okresie swojej twórczości Edward Krasiński, oprócz kontynuowania interwencji z użyciem taśmy blue-scotch, tworzył również żartobliwe obiekty. Stolik wielkanocny to odlew w brązie przedstawiający wieprzowe racice, jakby wyjęte ze sklepowej witryny. Artysta zaprezentował tę pracę po raz pierwszy na wystawie indywidualnej w Muzeum Sztuki w Łodzi w 1991 roku. Rzeźba należy do grupy dzieł, w których artysta wychodził od elementów codzienności, aby nadawać im niesamowity charakter, tym samym powracając do surrealizujących poetyk z początku swojej drogi twórczej. Ponadto małe formy były przez niego wykorzystywane do tworzenia opartych na absurdalnych zestawieniach licznych interwencji w mieszkaniu-pracowni przy alei Solidarności 64 (dawniej Świerczewskiego) w Warszawie.

Edward Krasiński
Edward Krasiński

Znany był z radykalnych gestów. Do historii przeszedł jego udział w biennale sztuki w Tokio w 1970 r., na które wysłał rzeźby złożone z długich niebieskich gum. Kiedy transport opóźniał się, artysta wysłał do organizatorów teleks w alfabecie morse’a z powtarzającym się 5000 razy słowem „blue”. Taśmę tę zaprezentowano więc na światowej wystawie zamiast prac Krasińskiego. Uważa się, że była to pierwsza w Polsce praca konceptualna. Był jednym z twórców powojennej polskiej awangardy. To on dyrygował falami morskimi w Panoramicznym happeningu morskim Tadeusza Kantora w 1967 roku. Maria Morzuch

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także