Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Edward Krasiński

Scotch bleu

Udostępnij:
Datowanie: 1971
Technika: instalacja
Materiały:drewno, plastik, metal, przedmioty różne
Rozmiar:szerokość: 55,5 cm, wysokość: 76 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 12.1972
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/168
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Niebieska linia nie ma końca. Jej faktyczny początek pozostaje nieznany, za jej prototyp jednak uznaje się 500-metrowy teleks z napisem bleu, wysłany przez artystę w 1970 r. na biennale w Tokio. "Interwencja" czyli operacja niebieskiego paska możliwa jest więc gdziekolwiek i kiedykolwiek – na drzewie domu w Zalesiu, na białej ścianie galerii Foksal, na dziedzińcu paryskiego muzeum, jak również na łazienkowej półce z przyborami toaletowymi.

Siedem lat później Krasiński napisał: „To jest niebieski pasek SCOTCH szer. 19 mm naklejany na ścianach galerii /I nie tylko/ na wysokości 130 cm. ON interweniuje W i demaskuje TO. ON istnieje, Mam do NIEGO zaufanie“.

Pasek scotcha stał się sunącym po powierzchni ściany autonomicznym bytem. Zgodnie z wytycznymi producenta taśmy (na każdej rolce widniał napis "decorate and repair") wyróżniał to, co istniało pod jego spodem i w specyficzny sposób łatał napotkane po drodze sensy i znaczenia.


Magdalena Ziółkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 668).

Edward Krasiński
Edward Krasiński

Znany był z radykalnych gestów. Do historii przeszedł jego udział w biennale sztuki w Tokio w 1970 r., na które wysłał rzeźby złożone z długich niebieskich gum. Kiedy transport opóźniał się, artysta wysłał do organizatorów teleks w alfabecie morse’a z powtarzającym się 5000 razy słowem „blue”. Taśmę tę zaprezentowano więc na światowej wystawie zamiast prac Krasińskiego. Uważa się, że była to pierwsza w Polsce praca konceptualna. Był jednym z twórców powojennej polskiej awangardy. To on dyrygował falami morskimi w Panoramicznym happeningu morskim Tadeusza Kantora w 1967 roku. Maria Morzuch (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław...

Inne dzieła tego artysty
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także