Edward Krasiński

Scotch bleu

Udostępnij:
Datowanie: 1971
Technika: instalacja
Materiały: drewno, plastik, metal
Rozmiar:wys. 76 cm, szer. 55,5 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 12.1972
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/168

Opis dzieła

Narzędziem konceptualnych „Interwencji” jest niebieska linia. To pasek taśmy przyklejonej poziomo na wysokości 130 cm. Pasek przecina powierzchnie zawieszonych na ścianach przedmiotów. Dostosowuje się do oznaczanej przestrzeni. Kiedy taśma „wnika” w pozorną głębię struktur geometrycznych, zdaje się tracić materialność. Staje się abstrakcyjną linią. Artysta taśmą interweniuje w zastaną przestrzeń, oznaczając zarazem jej granice.


Niebieska linia nie ma końca. Jej faktyczny początek pozostaje nieznany, za jej prototyp jednak uznaje się 500-metrowy teleks z napisem bleu, wysłany przez artystę w 1970 r. na biennale w Tokio. "Interwencja" czyli operacja niebieskiego paska możliwa jest więc gdziekolwiek i kiedykolwiek – na drzewie domu w Zalesiu, na białej ścianie galerii Foksal, na dziedzińcu paryskiego muzeum, jak również na łazienkowej półce z przyborami toaletowymi.

Siedem lat później Krasiński napisał: „To jest niebieski pasek SCOTCH szer. 19 mm naklejany na ścianach galerii /I nie tylko/ na wysokości 130 cm. ON interweniuje W i demaskuje TO. ON istnieje, Mam do NIEGO zaufanie“.

Pasek scotcha stał się sunącym po powierzchni ściany autonomicznym bytem. Zgodnie z wytycznymi producenta taśmy (na każdej rolce widniał napis "decorate and repair") wyróżniał to, co istniało pod jego spodem i w specyficzny sposób łatał napotkane po drodze sensy i znaczenia.


Magdalena Ziółkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 668).

Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]

Edward Krasiński
Edward Krasiński

Znany był z radykalnych gestów. Do historii przeszedł jego udział w biennale sztuki w Tokio w 1970 r., na które wysłał rzeźby złożone z długich niebieskich gum. Kiedy transport opóźniał się, artysta wysłał do organizatorów teleks w alfabecie morse’a z powtarzającym się 5000 razy słowem „blue”. Taśmę tę zaprezentowano więc na światowej wystawie zamiast prac Krasińskiego. Uważa się, że była to pierwsza w Polsce praca konceptualna. Był jednym z twórców powojennej polskiej awangardy. To on dyrygował falami morskimi w Panoramicznym happeningu morskim Tadeusza Kantora w 1967 roku. Maria Morzuch

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także