Alina Szapocznikow

Portret wielokrotny (czterokrotny)

Udostępnij:
Datowanie: 1965 - 1967 r.
Technika: rzeźba
Materiały: granit, brąz, poliester
Rozmiar:wys. 94 cm, szer. 51 cm, głęb. 35 cm, waga 150 kg g
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/46

Opis dzieła

Twórczość Aliny Szapocznikow wyróżniało eksperymentalne podejście do materiałów rzeźbiarskich oraz konsekwentne badanie kobiecej cielesności. Praca to autoportret złożony z poliestrowych odlewów twarzy i ramion. Szapocznikow fragmentaryzuje własny wizerunek, traktując ciało jako tworzywo poddawane modyfikacjom i multiplikacjom. W Portrecie wielokrotnym świadomie pomija oczy. Rezygnacja z ich przedstawienia pozwala uniknąć wpisania dzieła w kontekst relacji władzy, tradycyjnie obecny w wizerunkach kobiet. Pracę można interpretować także jako przejaw świadomości, że nie da się w pełni uchwycić niejednorodnej tożsamości w formie reprezentacji.

Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]

Alina Szapocznikow
Alina Szapocznikow

  W 1963 roku artystka zamieszkała w Paryżu. Zaowocowało to użyciem nowych, niedostępnych w Polsce tworzyw sztucznych, z których powstały najważniejsze i najbardziej znane cykle jej prac: odlewy fragmentów własnego ciała (Usta, Brzuchy, Piersi) i ciała syna (Zielnik). Chora na raka, ukazała swoje doświadczenie śmiertelnej choroby i spowodowanego nią cierpienia w dramatycznych w wyrazie Nowotworach. Osobista perspektywa ujmowania cielesności łączy jej twórczość z przekształcającymi kobiece doświadczenie w materiał dla sztuki poszukiwaniami innych artystek, jak Anette Messager, Ewa Partum czy Natalia LL.   Anna Saciuk-Gąsowska...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także