Aleksander Zakrzewski
Obwarzanki
Datowanie: | 1938 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | szerokość: 16 cm, wysokość: 19,4 cm, szerokość z passe-partout: 31,7 cm, wysokość z passe-partout: 38,4 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1987 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/1674 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | nie |
Opis dzieła
W fotografiach Aleksandra Zakrzewskiego kompozycja jest kluczowa – wybór motywu i ujęcia jest bliższy jednostkowej artystycznej kreacji niż utrwalaniu zastanej malowniczości. Dwudziestolecie międzywojenne to czas, kiedy umocniła się autonomia fotografii jako dziedziny sztuki – upowszechniły się artystyczne zdjęcia, przekraczające „rzemieślniczą” manierę. Kompozycja fotografii dokumentującej zwyczajne życie stała się bardziej wyrazista i odważna, wydobywała poetyckość banalnych obiektów. Upowszechniło się wówczas także nowe, uważniejsze spojrzenie na przedmiot codziennego użytku w kontekście jego potencjału formalnego i dokumentalnego. Zakrzewski, przedstawiciel najmłodszego pokolenia uczniów ojca polskiej fotografii artystycznej Jana Bułhaka, łączy w swoich studiach przedmiotów malowniczość z nowoczesną kompozycją.
Anna Nawrot (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 732).