Wspólnota Leeeżeć
Pozdrowienie
| Datowanie: | 1992 |
| Technika: | film barwny z dźwiękiem |
| Materiały: | kaseta VHS |
| Rozmiar: | czas trwania 5 min 10 s min |
| Sposób nabycia: | dar |
| Data nabycia: | 2000 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/13/5 |
Opis dzieła
EFV to Egon Fietke Ventilator, czyli sekcja muzyczna Wspólnoty Leeeżeć, której jednym z założycieli i do dziś najważniejszym twórcą pozostaje Andrzej Miastkowski vel. Egon Fietke. Wspólnota Leeeżeć powstała w Łodzi, wedle źródeł własnych „na Kongresie Iluzjonistycznym” albo „w Choszcznie”. W pionierskim okresie jej członkowie wykorzystywali w swoich pracach absurd, kpinę, prowokację. Z czasem jednak to budowanie własnego mitu i legendy, systemu wierzeń i całej kosmogonii stało się ważnym elementem aktywności. Wszędzie, gdziekolwiek Wspólnota pojawiała się, zostawia po sobie ślad w postaci charakterystycznego „wzornika” grafitti – sieci labiryntów, krzyży, stworzeń, planet, symboli, figur geometrycznych. Jej wystąpienia zapełniały głównie fabryczne przestrzenie, niekiedy przybierały formę rytuału, podczas których powstawały obiekty – rzeźby, totemy i wzorzyste malowidła. Towarzyszyła im sugestywna, oparta na rytmie i niskich głębokich dźwiękach, muzyka Jerzego Korzenia.
Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 880
W latach 80. XX w. narodził się w Polsce silny ruch kultury alternatywnej, tworzony przez muzyków, plastyków, poetów, studentów i kontestatorów wszelkiej maści, którzy sprzeciwiając się komunistom, zachowywali też dystans (bywało, że bardzo niewielki) w stosunku do solidarnościowej opozycji. Legendy dorobiły się trójmiejska grupa Totart, wrocławska Pomarańczowa Alternatywa, której łódzką „mutacją” była Galeria Działań Maniakalnych – organizatorka absurdalnych zdarzeń ulicznych, skierowanych przeciwko władzy, angażujących głównie młodzież (i milicję). Wspólnota Leeeżeć była aktywnym uczestnikiem i kreatorem wydarzeń, dryfującym w stronę sztuki. Jej członkowie często podkreślali opozycję Wspólnoty w stosunku do osiągnięć neoawangardy, której przekaz uważali za zbyt hermetyczny czy nawet podważający jej „awangardowość”. Lyying Cinema. Kino modzistyczne to jeden z obszarów działania Wspólnoty, dla której „modzizm” był po prostu kpiną z popularnych w sztuce „izmów”.
Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 626)
Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi
Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN
