Wspólnota Leeeżeć
Grupa artystyczna powołana w 1989 przez studentów kulturoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego, którzy odwoływali się do łódzkiej akcji „Pomarańczowej Alternatywy”: Andrzej Miastkowski vel Egon Fietke – Prezes, Michał Pietrzak vel Jerzy Korzeń – oprawa muzyczna, Kamil Chrapowicki – KAM, Tomasz Wieczorek - Barnaba, a także mieszkający od 1990 roku w USA Michał Garalak – czyli dr Marek Jahoda i Adrianna Rajch vel Stanisława Gołąb. Skład grupy zmieniał się wraz z nowymi projektami, nowymi wyzwaniami artystycznymi. Jej charakter można określić jako intermedialny, mocno oparty na nihilizmie. Należała do podobnej tradycji podziemnej kontestacji oficjalnej sztuki i życia społecznego jak grupa Łódź Kaliska, ale w młodszym pokoleniu. Antysystemowy charakter grupy podkreśla jej określenie jako „miejska partyzantka artystyczna”.
Pierwsze działania Wspólnoty Leeeżeć: Obżartówka Protestacyjna na Wydziale Filologii UŁ i Zamknąć Mandelę przed Urzędem Miasta Łodzi na Piotrkowskiej odnosiły się do krytyki zarówno komuny, jak i ruchu „Solidarności”. Przewrotność i obsceniczność to podstawowe wyznaczniki formalne w wideo i fotografii Wspólnoty na początku lat 90 XX. wieku. Akcje, happeningi organizowane przez Wspólnotę Leeżeć miały miejsce w Galerii Manhattan, w willi Grohmanna, w klubie Szafa promującej muzykę techno, na Akademii Medycznej, na Piotrkowskiej czy w pasażu Schillera. Wydarzenia o znamiennych tytułach: Czy papier szkodzi?, Wciskanie kitu, Odleżyny, Objawienie Kaszana, Na psa urok lub Analiza Dni Stworzenia Świata zawierały w sobie też odpowiedzi, konstytuujące grupę i formujące kody kulturowe odbiorców. W XXI wieku miały miejsce znamienne projekty artystyczne Miasto binarne; Łódź-Warszawa. Utopia i rzeczywistość, Konstruktor Helis czy Sala Kontaktów Międzyplanetarnych, gdzie w formie instalacji formacja artystyczna oswajała uczestników z trudnym i nieznanym dotychczas aczkolwiek dyktowanym paradygmatem konieczności nieuniknionego kontaktu z wyższymi hierarchiami i cywilizacjami pozaziemskimi.
Wspólnota Leeeżeć wykreowała i wypromowała modzizm jako nowy „kierunek” w sztuce współczesnej powstający przy pomocy delikatnych ruchów rąk wykonywanych w trakcie snu przy pomocy pędzla, wycinacza do szablonów graffiti, ołówka itp.
Muzeum Sztuki w Łodzi było jedną z pierwszych placówek muzealnych promujących działania grupy.
Ryszard Rau