Stefan Krygier
Przestrzeń IV
Datowanie: | 1966 |
Technika: | technika własna |
Materiały: | metal |
Rozmiar: | wys. 88 cm, szer. 190 cm |
Sposób nabycia: | przekaz |
Data nabycia: | 12.1966 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/468 |
Opis dzieła
„Przestrzeń IV" to kompozycja abstrakcja wykonana z licznych drobnych metalowych blaszek przypominających łuk-półksiężyc o zmiennej wielkości osadzonych ciasno obok siebie na polerowanej płycie aluminiowej. Praca stanowi kontynuację poszukiwań Stefana Krygiera w obrębie przestrzenności i wyraz jego fascynacji sztuką starożytnego Egiptu. Na przełomie lat 50. i 60. artysta zaczął tworzyć zrytmizowane kompozycje złożone z drobnych powtarzalnych kształtów. Były to przede wszystkim realizacje malarskie, ale także grafika czy płaskorzeźby w drewnie. Motywy, które się w nich pojawiały to najczęściej znaki hieroglificzne, ideogramy czy formy zaczerpnięte ze sztuki Egiptu. W realizacjach tych artysta podejmował namysł nad wykorzystaniem form pochodzących ze starożytności we współczesnym malarstwie. Szczególnie często stosowanym przez niego kształtem był półokrągły znak-ideogram przywodzący na myśl kształt grobowych nisz. Pojawia się on także w omawianej pracy, która powstała po powrocie Krygiera z podróży do Egiptu. Artysta odbył ją w 1965 roku, by - jak sam mówił - skonfrontować swoje wyobrażenia na temat sztuki z rzeczywistością. Po powrocie stworzył cykl obrazów i płaskorzeźb inspirowanych wrażeniami z Doliny Królów w Luksorze. Pisał o nich: „Obrazy z mocno modelowaną fakturą zwielokrotnionych elementów w sferze światła i mroku. Koncepcja ta jest kontynuowana w kompozycjach z metalu np. polerowana płyta aluminiowa pokryta dużą ilością zmiennych w wielkości elementów pozwala konstruować plany przestrzenne – emanować przestrzeń“ (S.Krygier [szkic autobiograficzny], w: B. Kowalska, „Twórcy – Postawy. Artyści mojej galerii", Kraków 1981).
Twórczość Krygiera rozwijała się w znacznym stopniu pod wpływem Władysława Strzemińskiego, na którego zajęcia uczęszczał podczas studiów w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych), a następnie był jego bliskim współpracownikiem. Podobnie jak autor „Teorii widzenia", w swoich pracach artysta poszukiwał własnej koncepcji sztuki poprzez analizę historii sztuki i zagadnień percepcji dzieł historycznych.
Dorota Stolarska-KultysOpis prosty
„Przestrzeń IV" to kompozycja wykonana z metalu. Składa się z licznych drobnych blaszek. Przypominają one półksiężyce o różnej wielkości. Zostały umieszczone ciasno obok siebie na płycie z aluminium. Kształty nawiązują do dawnej sztuki Egiptu. Za ich pomocą artysta tworzy układy, w których analizuje przestrzeń. Był to temat, który szczególnie go interesował.
Dorota Stolarska-Kultys
Opis dla osób ze spektrum autyzmu
Stefan Krygier malował obrazy. Na obrazie „Przestrzeń IV” widzimy dużo figur geometrycznych. Figury ustawione są w rzędach. Rzędy znajdują się jeden na drugim. Figury są różnej wielkości, wysokości i szerokości. W ten sposób można zobaczyć, co to znaczy: małe, duże, daleko, blisko. Przestrzeń jest tym, co otacza człowieka. Przestrzeń składa się z różnych rzeczy. Można ją zmierzyć linijką. Powiedzieć czy jest duża czy mała. Znajdują się w niej różne przedmioty. Obraz Stefana Krygiera również ma swoją przestrzeń. Granicami tej przestrzeni są ramy. W przestrzeni znajdują się figury geometryczne. Mają różną wielkość, są daleko albo blisko.
Maciej Cholewiński, konsultacja ekspercka: Aleksandra Oszczęda.
Audiodeskrypcja
Autor: Stefan Krygier
Tytuł: „Przestrzeń IV”
Rok powstania: 1966
Tworzywo: metal
Wymiary: wysokość 88 cm, szerokość 190 cm
Ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi
„Przestrzeń IV” to kompozycja abstrakcyjna wykonana z licznych drobnych srebrnych metalowych blaszek osadzonych ciasno obok siebie na polerowanej płycie aluminiowej. Blaszki mają zmienną wielkość. Kształtem przypominają wzgórza. Jedne są strome, inne spłaszczone. Kompozycja ma układ pasowy. Blaszki ułożone są w kilkudziesięciu rzędach.
W górnych i dolnych blaszki są większe. W centrum kompozycji mniejsze, bardziej spłaszczone.
Praca jest wypadkową fascynacji artysty sztuką egipską, badaniem relacji pomiędzy sztuką dawną, a nowoczesnością oraz zainteresowań zagadnieniem przestrzenni, planowości, czy geometrii. Twórczość Stefana Krygiera rozwijała się w znacznym stopniu pod wpływem Władysława Strzemińskiego, na którego zajęcia uczęszczał.
Katarzyna Kończal, konsultacja ekspercka: Magdalena Rutkowska.
Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi
Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN