Udostępnij:
Datowanie: 2003 r.
Technika: fotografia cyfrowa, fotografia
Materiały: pleksiglas, papier
Rozmiar:wys. 120 cm, szer. 180 cm
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/2914/3

Opis dzieła

W cyklu Pozytywy Zbigniew Libera inscenizuje na nowo ikoniczne fotografie dokumentujące XX-wieczne okrucieństwa. Zamiast scen przemocy pokazuje ich wyobrażone, spokojne odpowiedniki. Artysta nie usuwa ciężaru historii, lecz odsłania mechanizmy działania obrazu i jego wpływu na zbiorową świadomość. Nie zaprzecza tragedii, ale ukazuje, jak obrazy kształtują nasze postrzeganie historii. Pozytywy stają się propozycją innego spojrzenia – pytaniem o to, czy możliwe jest odzyskanie wyobraźni wobec cierpienia utrwalonego w obrazach i kulturze.

Zbigniew Libera
Zbigniew Libera

Swoje pierwsze prace wykonał w czasie stanu wojennego. Były to plakaty i ulotki wyrażające sprzeciw wobec pacyfikacji protestujących górników w kopalni Wujek. Swoją pierwszą wystawę zorganizował tuż przed aresztowaniem w 1982 roku. Pod koniec lat 80. przeprowadził się do Warszawy i nawiązał współpracę z duetem artystycznym Kwiekulik. W latach 90. został doceniony jako prekursor sztuki krytycznej. Brał udział w wielu znaczących wystawach, takich jak Emergency w ramach Aperto na 45. Biennale w Wenecji (1993), After the wall w Moderna Museet w Sztokholmie (1999) czy Mirroring Evil (2002) w the Jewish Museum w Nowym Jorku. Katarzyna Słoboda...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty