Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Udostępnij:
Datowanie: prawdopodobnie lata 30. XX wieku
Technika: fotokolaż
Materiały:papier (naklejony na karton)
Rozmiar: wys. 23,5 cm, szer. 30,5 cm; wymiary kartonu: 37,5 x 44,7 cm
Sposób nabycia:dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej”
Data nabycia: 13.11.2018
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/2225
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Kolaż skomponowany jest z fragmentów przedstawień wyciętych z pism ilustrowanych i książek. Składają się one na przedstawienie młodej kobiety w sukni, siedzącej przy stole w pomieszczeniu. Zwrócona profilem w lewo postać spogląda melancholijnie przez zakratowane okno. Na pierwszym planie widoczny jest blat stołu z nieproporcjonalnie dużą kiścią winogron. Kompozycja ukazuje stan konsumpcyjnego przesytu, a zarazem izolacji; sylwetka kobiety w sukni jest elementem ukladu dopełniajacych się form.

Praca należy do grupy przedwojennych prac Reich-Sielskiej – kolaży, rysunków i kompozycji olejnych – komentujących społeczny status kobiety. Wyposażone w wymiar psychologiczny obrazy eksponują pasywność znamionującą postacie kobiet; ich lalkowatość interpretować można jako podatność na przyjmowanie narzucanych przez obowiązujące konwencje kulturowe ról: matki, elegantki, konsumentki nowoczesnych dóbr. W omawianej kompozycji rama okna wypełniona jest kawałkiem prawdziwej tkaniny symulującej kratę; materiał ten można uznać z nawiązanie do współczesnej artystce sfery konsumeryzmu.

Paweł Polit

Magrit Reich-Sielska

Margit Reich-Sielska była współzałożycielką lwowskiej grupy Artes (w 1929 roku). Studia artystyczne odbyła w Lwowie, Warszawie i Wiedniu; w 1924 roku wyjechała do Paryża, gdzie wraz Henrykiem Strengiem (Markiem Włodarskim) i Ottonem Hahnem studiowała w Académie Moderne, prowadzonej przez Fernanda Légera i Amédée Ozenfanta. Należała do lwowskiej grupy Artes, działającej w latach 1930–1933. W swoich pracach przedwojennych nawiązywała do ikonosfery popularnej. Przyczyniła się do wyłonienia i rozwoju zjawiska fotomontażu lwowskiego.

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także