Marian Warzecha
Bez tytułu
Datowanie: | 1948 |
Technika: | kolaż |
Materiały: | papier, tektura, tusz, tempera |
Rozmiar: | wys. 68,5 cm, szer. 35,5 cm; z ramą: wys. 81,3 cm, szer. 49,4 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 17.07.2015 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/2145 |
Opis dzieła
Jedna z cyklu kompozycji powstałych w bardzo wczesnej fazie rozwoju artystycznego Mariana Warzechy, w okresie gdy rozpoczynał studia na krakowskiej ASP. W grupie prac z tego czasu artysta wykorzystał papier ze starych rękopisów, gazet, roczników i książek – pozostałości odchodzącej w przeszłość kultury. „Najczęściej były to prace – mówi o nich artysta – których forma zbliżona była do kształtu głowy lub czaszki”. O ich kubistycznej proweniencji świadczy fragmentaryczność kształtów i obecność liter namalowanych na powierzchni papieru; ważnym punktem odniesienia były dla niego również kolaże Maxa Ernsta. Wykorzystany w tych pracach papier najczęściej nie był poddawany obróbce; surowość materiału umożliwiała artyście prowadzenie rozważań „na temat przestrzeni, jej podziału i tego, co sprawia, że daną płaszczyznę odbieramy jako bliższą, a inną jako dalszą. Zastanawiałem się, jak uzyskać przestrzeń nieokreśloną wobec reszty”.
Paweł Polit
Audiodeskrypcja
Kompozycja abstrakcyjna w pionie. Kolaż z fragmentów starodruków i rękopisów tuszem, które w centrum ułożone są w formę przypominająca na pół abstrakcyjną podłużną czaszkę lub głowę. W obrębie tej formy po jej prawej stronie beżowa litera E i biała g, a poniżej po lewej czerwona litera r oraz po prawej cyfra 4. Litera r jest naklejona i podmalowana farbą. Obok formy głowopodobnej, po prawej stronie beżowa cyfra 5. Całość kompozycji utrzymana w odcieniach beżu i bieli z elementami czerni pełniącej też rolę obramienia (tekturowe podłoże).