Jiří Kolář
Matka i córka
Datowanie: | 1969 |
Technika: | technika własna, technika mieszana, asamblaż, ready-made |
Materiały: | metal |
Rozmiar: | wys. 17 cm, szer. 40 cm (płyta), dług. 53 cm (płyta) |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1970 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/78 |
Opis dzieła
Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu
Jiři Kolář zrobił dzieło z gotowych przedmiotów. On wziął dwa prawdziwe żelazka – jedno duże, drugie małe. Żelazka są starego typu, nie działają na prąd. Żelazka są stare, są bezużyteczne / nieużyteczne.
Obydwa żelazka Jiři Kolář okleił wyciętymi kawałkami gazety. Zrobił to bardzo dokładnie. Żelazka stoją na desce. Deska też jest oklejona gazetą. Cała praca jest czarno – biała.
Praca ma tytuł Matka i córka. Jiři Kolář widzi w dużym żelazku matkę, a w małym żelazku widzi córkę. To matka – żelazko i córka – żelazko. Ta praca jest śmieszna.
Jiři Kolář użył gazety ze słowami. Słowa można przeczytać. Pocięte kawałki gazety nie tworzą historii. To przypadkowe słowa. Słowa z gazet tworzą nowe dziwne zdania. Jiři Kolář nazywał swoje prace „poematami”.
Dzieło sztuki Matka i córka to niespodzianka. To bezużyteczne żelazka. To rodzina. To książka.
Autor skryptu: Agnieszka Wojciechowska-Sej
Opis kuratorski:
Na płaskim blacie umieszczono dwa staroświeckie żelazka, szczelnie pokryte wraz z podłożem delikatnym ornamentem ze słów. Drobne, zadrukowane kawałki papieru odbierają przedmiotom ich dosłowne znaczenie. Przy próbie odczytania pojedyncze litery zamazują się, a słowa tracą czytelność. Swoimi przedmiotami-poematami Kolař „wytrąca” widza z codziennej rutyny czytania świata i w dowcipny sposób włącza rzeczywistość w obszar sztuki. W Matce i córce prowokuje pytania na temat roli społecznej kobiet, ich miejsca i obowiązków skupiających się wokół prac domowych. Kolař był czeskim poetą, dramaturgiem i artystą konceptualnym, specjalizującym się w technice kolażu i asamblażu. Obie techniki polegają na tworzeniu płaskich lub przestrzennych kompozycji z różnych elementów, w tym z gotowych przedmiotów. Najczęściej stosowaną przez niego odmianą kolażu, użytą także w tej pracy, był chiasmage, w którym mnóstwo drobnych strzępków lub ścinków tekstu jednolicie pokrywa powierzchnię wykorzystywanych przedmiotów. W tej pracy dodatkowo artysta korzysta z crumplage’u – używa zmiętych gazet i zdjęć.
Aleksandra Janiszewska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 458).