Maria Jarema
Penetracje I
Datowanie: | 1957 |
Technika: | malarstwo temperowe, monotypia |
Materiały: | tempera, papier, płótno |
Rozmiar: | wys. 75 cm, szer. 97 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1957 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/255 |
Opis dzieła
Obraz z cyklu, który Maria Jarema, jedna z najważniejszych polskich malarek przed- i powojennej awangardy, pokazała na Biennale w Wenecji w 1958 r. Artystka często łączyła grafikę z malarstwem – monotypię z temperą albo farbami olejnymi. Istotą dzieła był pulsujący ruch rozchodzący się we wszystkich kierunkach, wyrażony plamami o zmiennych kolorach. W dwuwarstwowym obrazie uwagę zwraca relacja zachodząca pomiędzy kształtami o nasyconej, głębokiej barwie a półprzezroczystą białą mgłą unoszącą się ponad nimi.
"Penetracja I" namalowana została w ostatnim i intensywnym twórczo okresie życia artystki. Jest pierwszym obrazem z cyklu, który Jarema pokazała podczas weneckiego Biennale w 1958 r. Artystka często łączyła grafikę z malarstwem – monotypię z przemalowaniami temperą albo farbami olejnymi, a nawet lakierem, co wzbogacało tak fakturę, jak i kolorystykę prac. Istotą obrazu były jednak nie zabiegi formalne, a ruch, może dźwięk – pulsujący, rozpływający się w różnych tonach na wszystkie kierunki, wyrażony abstrakcyjnymi plamami o zmiennych kolorach. W tym dwuwarstwowym obrazie ciekawość budzi kontrast między całkowicie nieodgadnionymi kształtami o nasyconej, głębokiej barwie, krążącymi „pod spodem”, a przezroczystą bielą, unoszącą się „ponad” nimi. Jarema konsekwentnie zmierzała ku abstrakcji, eliminując elementy bezpośrednio odnoszące się do rzeczywistości. W jednej ze swoich notatek pisała: „Bez deformacji, metafory i abstrakcji – jakże bylibyśmy w stanie wyrazić narastające konflikty naszego czasu”.
Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 374).
Audiodeskrypcja
Układ poziomy, praca wykonana w technice druku płaskiego - monotypii z dodatkowymi przemalowaniami farbą temperową. Na białym tle wydrukowane są czarne wydłużone formy. Na nich namalowano różnokształtne obiekty, które wzajemnie się przenikają. W górnej części pracy znajduje się kształt przypominające elipsę w kolorze czerwony, niżej podobny kształt - zielony, na samym dole - niebieski.
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]
OdłożONE na potem z cyklu SKONTRUM [2024-01-31-2024-04-21]