Maria Jarema

Rytmy

Udostępnij:
Datowanie: 1957
Technika: malarstwo temperowe, monotypia
Materiały: papier, płótno, tempera
Rozmiar:wys. 100 cm, szer. 70 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 05.1970
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/1412

Audiodeskrypcja

Abstrakcyjna kompozycja z organicznych kształtów – przypominających kamuflaż moro. Żywe, jasne, jednolite malowane plamy w kolorach: zielonym, niebieskim i rozbielonym niebieskim, ciemnoczerwonym, rozbielona żółć, pomarańcz, biel i czerń. Są też kształty drobno zakreskowane na czarno. Każdy element ma wyraźne granice. Wśród tych kolorowych organicznych kształtów wyłaniają się cztery czworoboki podobne do trapezu: trzy czarne, jeden pomarańczowy. Na figurach pojawiają się zakreskowane kształty.

Z prawej strony pośród plam i na dwóch czworobokach wyłaniają się fragmenty drobno zakreskowane. Przypominają pień drzewa, który rozdwaja się u góry, na pomarańczowym trapezie, dwa cieńsze. Z lewej strony również można zauważyć części pnia drzewa, ale formy są bardziej przetworzone i stają się abstrakcją.

Jeden z czworoboków, zbliżony do podłużnego prostokąta znajduje się w samym prawym dolnym rogu. Dwa kolejne po lewej stronie, jeden wyżej, przy lewej krawędzi, drugi niżej bliżej środka. Jedyny pomarańczowy kształt przypominający trapez (szerszy bok u góry) jest w prawej górnej ćwiartce obrazu. Na nim znajduje się wspomniane rozwidlenie pnia.

Marię Jaremę fascynowała postać ludzka, jej miejsce w przestrzeni. Jej ulubioną techniką była monotypia, którą łączyła z olejem i temperą – jak opisywana praca „Rytmy”. Dzięki temu prace dają wrażenie świeżości, lekkości, a nawet przezroczystości. Charakterystyczne dla artystki jest balansowanie między sztuką przedstawiającą a abstrakcją. Postaci ludzkie są upraszczane, zniekształcane i rozdrabniane. Przeistaczają się w formy abstrakcyjne. Rozbicie elementów daje poczucie rytmicznego ruchu i migotania. Wywołuje to poczucie tajemnicy.

Maria Jarema to rzeźbiarka, malarka, autorka monotypii oraz kostiumów i scenografii teatralnych.

W 1930 współtworzyła Grupę Krakowską. Przed wybuchem II wojny światowej głównie rzeźbi, po wojnie zwraca się do malarstwa, przeważnie abstrakcyjnego. Od 1951 roku tworzy monotypie. Czasem łączy tę technikę, jak w opisywanej pracy „Rytm” z temperami czy farbami olejnymi. Uczestniczyła w istotnych dla polskiej awangardy Wystawach Sztuki Nowoczesnej (na przełomie 1948 i 1949 w Krakowie oraz w latach 1957 i 1959 w Warszawie). Tworzyła scenografie i kostiumy do przedstawień w przedwojennym teatrze eksperymentalnym Cricot (założonym przez jej brata Józefa Jaremę), a także w powojennym Cricot 2 (prowadzonym przez Tadeusza Kantora). Reprezentowała Polskę w 1958 roku na 29 Biennale w Wenecji, podczas którego zdobyła polsko-włoską nagrodą Towarzystwa im. Francesco Nullo.


Autorka skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk

Konsultacja ekspercka: Magdalena Rutkowska

Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 
Wystawy

PROTOTYPY 6: ALICJA BIELAWSKA, Na przecięciu linii [2022-04-01-2022-06-05]
OdłożONE na potem z cyklu SKONTRUM [2024-01-31-2024-04-21]
Jaremianka: pasja i konsekwencja [2013-01-25-2013-03-24]
Maria Jarema | Andrzej Wróblewski [2019-12-01-2020-04-12]
Maria Jarema / Andrzej Wróblewski [2019-12-01-2020-04-12]
Prototypy 04: Agata Sinarska. Osuwisko

Maria Jarema

Rzeźbiarka, malarka, autorka monotypii oraz kostiumów i scenografii teatralnych. W latach 1929-1935 studiowała na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego. W 1930 roku razem z m.in. Saszą Blonderem, Leopoldem Lewickim, Jonaszem Sternem, Henrykiem Wicińskim założyła Grupę Krakowską, jedno z najważniejszych ugrupowań przedwojennej awangardy, które po wojnie (1957) reaktywowano jako Stowarzyszenie Artystyczne II Grupa Krakowska (na zebraniu założycielskim oprócz Marii Jaremy obecni byli m.in. Tadeusz Kantor, Jadwiga Maziarska, Jerzy Nowosielski, Erna Rosenstein, Jerzy Tchórzewski i Jonasz Stern). Brała...