Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Agence Rol

Garaż samochodowy

Udostępnij:
Datowanie: 1925
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały:papier fotograficzny
Rozmiar:szerokość: 18 cm, wysokość: 13 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 07.02.1984
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/1192
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Fabryka jest miejscem niewidzialnego wyzysku. Już w dobie fordyzmu i gospodarczego rozkwitu Europy w latach 20. XX w. fabryka pozwalała na zaistnienie tych, których jednostkowe nieistnienie podtrzymywało jej spójność, czyli sile roboczej. Fabryka była również punktem zapalnym przyszłej politycznej rewolty, jak i uosobieniem idei organizacji pracy i funkcjonalności składających się na ówczesną definicję postępu, w którą wierzyli artyści przedwojennej awangardy. Zafascynowany mechanizacją pracy i jej postępującą automatyką, Strzemiński pisał o fabryce Forda w 1924 r. w czasopismie Blok: – „każdy samochód jest stopniowo wykonywany przez kilka tysięcy robotników, z których każdy ma do wykonania jedną najprostszą funkcję, ściśle określoną“. Na przedwojennym zdjęciu wykonanym dla jednej z największych francuskich agencji fotograficznych Rol, na rok przed Kompozycjami architektonicznymi Strzemińskiego, anonimowy fotograf uchwycił końcowy produkt łańcucha fabrycznej produkcji. W miejsce uwijających się przy taśmie robotników, widzimy oczekujące w hali garażu dziesiątki identycznych samochodów.

Magdalena Ziółkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 836).

Agence Rol

Agencja fotografii prasowej, działająca we Francji w latach 1904-1937.

Dzieła w tej samej kolekcji