Kazimierz Podsadecki
Miss Ameryka, z cyklu: A to projekt mój tygodnika ilustrowanego
| Datowanie: | 1933 |
| Technika: | fotokolaż |
| Materiały: | fotografia gazetowa, papier |
| Rozmiar: | wys. 30,5 cm, szer. 28,5 cm |
| Sposób nabycia: | zakup |
| Data nabycia: | 1973 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/453 |
Opis dzieła
Fotomontaże Podsadeckiego z lat 30. XX w. stanowią intrygujący przykład przejścia z awangardowych pozycji w stronę masowego odbiorcy. Artysta, początkowo związany z krakowskim awangardowym pismem Zwrotnica oraz z grupą Praesens (w latach 1926‑1928), w 1928 r. rozpoczął współpracę z koncernem prasy popularnej "Ilustrowany Kurier Codzienny" i zaczął publikować własne fotomontaże w magazynach wydawnictwa. Miss Ameryka to jedna z powstałych w tym czasie prac. Jej schematyczna kompozycja, nawiązująca do konstruktywistycznej stylistyki, stanowi ramę dla fantastycznej anegdoty. Snute przez Podsadeckiego opowieści o miastach przyszłości w istocie pełne są zapożyczeń z kultury masowej zachodu, „egzotycznych” motywów, czy nawet klisz. To kalejdoskopowe obrazy, w których, w gąszczu popularnych motywów, rozpoznać można zarówno fascynację językiem awangardy, jak i ikonosferą współczesnych metropolii. Podsadecki „cytuje” jednak nie tyle wielkomiejskie życie, co jego popularny wizerunek, kondensuje go i nadaje mu karykaturalnych cech.
Krzysztof Kościuczuk (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 530).
