Henryk Morel

Kompozycja

Udostępnij:
Datowanie: 1968 r.
Technika: rzeźba
Materiały: żelazo, guma
Rozmiar:wys. 115 cm
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/63

Opis dzieła

Artysta jako jeden z pierwszych w Polsce wykorzystywał w swoich pracach żelazo i gumę. Zestawiał kontrastowe materiały – na przykład twarde z miękkimi. Interesowała go twórczość Kobro, o której pisał. Obiekty Morela są ciekawym dialogiem z artystką i nieobecnością reprezentacji ciała w jej kompozycjach. Formy przez niego proponowane sugerują obecność czegoś cielesnego, co jest poddawane zgniataniu przez nieludzkie metalowe struktury. Mogą wywoływać skojarzenia z wypadkami samochodowymi.

Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]

Bibliografia

Anna Maria Leśniewska, Henryk Morel 1937-1968 / rzeźba, rysunek, kompozycja przestrzenna, I, rozdz.: poz. 129 s. 116, , il. cz.-b. s. 71, Warszawa: Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, 1996.,Anna Maria Leśniewska, Henryk Morel 1937-1968 / rysunek, rzeźba,

Henryk Morel

Henryk Morel studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie obronił dyplom w 1963 roku. Po studiach pozostał jako pedagog na macierzystej uczelni. Był rzeźbiarzem, a raczej twórcą form przestrzennych, pracował bowiem w nietypowym materiale, łącząc ze sobą metal, glinę (formy ceramiczne) i materiały przetworzone, jak guma. Różnorodność materiałów sprawiała, że efektem były prace abstrakcyjne, zawierające w sobie elementy konstrukcyjne, geometryczne i biologiczne. Zwłaszcza połączenie napompowanych powietrzem gumowych elementów wciśniętych w żelazne „opakowania” daje wrażenie presji wywieranej przez mechaniczną formę...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także