Władysław Strzemiński
Rysunek do "Teorii widzenia". Ryt na skale, Afryka północna, wczesny neolit
Datowanie: | 1947-1950 |
Technika: | rysunek |
Materiały: | karton, kalka techniczna, ołówek, tusz |
Rozmiar: | wys. 17,5 cm, szer. 15,8 cm; z passe-partout: wys. 20,1 cm, szer. 20,6 cm |
Sposób nabycia: | przekaz |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/2168/1 |
Opis dla osób ze spektrum autyzmu
Władysław Strzemiński malował obrazy, rysował rysunki, dużo pisał o sztuce. Zastanawiał się jak powstaje obraz. Analizował, z czego się składa. Chciał wiedzieć, kiedy obraz jest dobrze namalowany. Napisał książkę zatytułowaną „Teoria widzenia”. Opisywał w niej, w jaki sposób widzi człowiek. Oko człowieka jest zbudowane jak maszyna. Obraz wpada do jej środka przez soczewkę i trafia do mózgu. Wtedy człowiek rozpoznaje kształty, przedmioty, kolory. Człowiek musi nauczyć się patrzeć. Oglądając zwierzęta widzi, że się od siebie różnią. Oglądając drzewa widzi, że są różne. Oglądając dzieła sztuki widzi, że są różne. Rysunki są ilustracjami do książki „Teoria widzenia”. Pokazują, jak ludzie widzą różne rzeczy. Pokazują, jak artyści widzieli i malowali różne rzeczy dawniej i dziś.
Maciej Cholewiński
A Polish Avant-garde, Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński [2018-10-24-2019-01-14]
Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, rozdz.: poz. 1, Kraków : Wydawnictwo Literacki, 1958, s. 23.,Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, rozdz.: poz. 1, Kraków : Wydawnictwo Literackie, 1969, s. 22.,Władysław Strzemiński , Teoria widzenia, rozdz.: poz