Joseph Beuys
Polityczna partia zwierząt [A Political Party For Animals]
Datowanie: | 1974 |
Technika: | druk |
Materiały: | papier |
Rozmiar: | wys. 38,3 cm, szer. 44,5 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 1981 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/B/270 |
Opis dzieła
Plansza przypomina tablicę edukacyjną. Obejmuje miniaturowe przedstawienia zwierząt różnych gatunków wraz z ich słownikowymi opisami. Wiele z tych zwierząt jest zagrożonych wyginięciem. Wizerunki zwierząt artysta zaczerpnął z opakowań cukru oferowanego na sprzedaż przez amerykańską firmę CFS Continental Foodservices. Opisom naukowym Beuys przeciwstawiał wiedzę opartą na empatycznej komunikacji ze zwierzętami. Głosił: „Dopiero teraz człowiek osiągnął poziom świadomości, na którym stało się możliwe przywrócenie poczucia wolności także zwierzętom”. Twierdził również, że większość członków założonej przez niego Niemieckiej Partii Studentów to zwierzęta.
„Dopiero teraz człowiek osiągnął poziom świadomości, na którym stało się możliwe przywrócenie poczucia wolności także zwierzętom – pisał Joseph Beuys – i jest to samo w sobie kolejny krok w ewolucji”. W pracy Polityczna partia zwierząt Beuys stara się poddać w wątpliwość antropocentryczną wizję świata. Rolę artysty we współczesnym świecie Beuys łączył z rolą, którą pełnił szaman w społeczeństwach pierwotnych. Tym samym sztuka w jego wydaniu była procesem niemal rytualnym, zaklinającym rzeczywistość, odkrywającym niewidzialne siły i żywioły. Szaman uczył widzieć w zwierzętach nadnaturalne moce, do których należy odnosić się z wrażliwością i szacunkiem. Beuys wydaje się przenosić te zagadnienia na grunt refleksji artystycznej, problematyzując je w kontekście współczesności.
Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 898).
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2022-10-01]
Anna Saciuk-Gąsowska, Krzysztof Jurecki, Joseph Beuys. Obrzeża Europy, rozdz.: il. barwna s. 17, Agata Smalcerz, Bielsko-Biała : Galeria Bielska BWA, s. 45, poz. kat. 13.