Roman Opałka

Proletariusze wszystkich krajów

Udostępnij:
Datowanie: 1967
Technika: litografia
Materiały: farba graficzna, papier
Rozmiar:z passe-partout: wys. 47,5 cm, szer. 65,5 cm; bez passe-partout: wys. 40,7 cm, szer. 57,5 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1970
Numer inwentarzowy: MS/SN/GR/456

Opis dzieła

W chwili powstania pracy artysta od dwóch lat malował dzieło swojego życia – cykl OPALKA 1965 /1 – ∞, w którym mierzył się z czasem i przemijaniem. Zapisywał płótna liczbami – upływającymi sekundami, dniami, latami aż do „spotkania z rozstaniem” jak nazywał śmierć. Zdawać by się mogło, że to monumentalne dzieło, zachłanne, olbrzymie i tak żmudne w wykonaniu, musiało bez reszty zdominować jego twórczą aktywność. Tak jednak nie było. W drugiej połowie lat 60. XX w. Opałka pracował m.in. nad pracami graficznymi. Około roku 1967 stworzył szereg grafik o tematyce rewolucyjnej, a od 1968 r. formalnie podobny, znany cykl Opisywanie świata, oparty na tematach biblijnych. Otwartym pozostaje pytanie o motywy zajęcia się przez artystę tak wtedy „politycznie poprawnym” tematem. W Proletariuszach znajdziemy całą paletę wypracowanych przez Opałkę środków wyrazu. Drobna, mozolnie tkana gęstwina abstrakcyjnych kształtów, wypełniona ognistym kolorem, a z bliska nieskończone morze ludzkich twarzy, niepoliczalna rzesza proletariuszy.

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 958).

Wystawy

Roman Opałka 1976 [1976-10-30-1976-11-15]
Utopia Dystopia Atopia [2016-01-21-2016-02-14]

Roman Opałka
Roman Opałka

Należy obecnie do najbardziej uznanych światowych artystów. Po studiach w łódzkiej PWSSP (obecnie ASP) i warszawskiej ASP eksperymentował z abstrakcją, malarstwem materii, tworzył grafiki i aranżacje przestrzenne. Kwestię konceptualizacji czasu zaczął podejmować w latach 60. w Chronomach – cyklu obrazów zapełnianych drobnymi punktami. Od 1965 roku Opałka konsekwentnie realizuje to, co sam nazywa programem OPAŁKA 1965/1-–∞, który od roku 1972 stał się już jedyną treścią jego twórczości. W 1995 roku reprezentował Polskę na Biennale w Wenecji. Maria Morzuch (Cytata za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi....

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty