Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Roman Opałka

Wieża Babel

Udostępnij:
Datowanie: 1968
Technika: akwaforta
Materiały:farba graficzna, papier
Rozmiar:szerokość: 49,3 cm, wysokość: 60 cm, szerokość z passe-partout: 59,5 cm, wysokość z passe-partout: 73 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1969
Numer inwentarzowy:MS/SN/GR/353
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Roman Opałka najczęściej kojarzony jest z tworzonym przez ponad czterdzieści lat monumentalnym cyklem tzw. „obrazów liczonych” OPALKA 1965/1-∞. Artysta nanosił początkowo ciąg białych liczb na czarne tło, sukcesywnie rozbielane. Rozjaśniał równocześnie pigment, za pomocą którego malował kolejne sekwencje cyfr. Obrazy liczone poprzedzone zostały kilkoma cyklami malarskimi i graficznymi, w których odnaleźć można charakterystyczne dla Opałki cechy: przywiązanie do detalu, konsekwencję oraz potrzebę mierzenia się z uniwersalnymi tematami.

Wieża Babel to kwasoryt z graficznej serii Opisanie świata, z lat 1968-1970, w której artysta – opierając się na fotograficznych ujęciach postaci ludzkich, zwierząt i architektury – zbudował własną, całościową wizję współczesnej cywilizacji. W nowym odczytaniu biblijnej historii o karze za chęć dorównania Bogu i nadmierną pychę, odnaleźć można zarówno symboliczną genezę architektonicznych języków, jak i zapowiedź nieuchronnego zmierzchu, na który skazany jest każdy ludzki wysiłek.


Krzysztof Kościuczuk (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 268).

Roman Opałka
Roman Opałka

Należy obecnie do najbardziej uznanych światowych artystów. Po studiach w łódzkiej PWSSP (obecnie ASP) i warszawskiej ASP eksperymentował z abstrakcją, malarstwem materii, tworzył grafiki i aranżacje przestrzenne. Kwestię konceptualizacji czasu zaczął podejmować w latach 60. w Chronomach – cyklu obrazów zapełnianych drobnymi punktami. Od 1965 roku Opałka konsekwentnie realizuje to, co sam nazywa programem OPAŁKA 1965/1-–∞, który od roku 1972 stał się już jedyną treścią jego twórczości. W 1995 roku reprezentował Polskę na Biennale w Wenecji. Maria Morzuch (Cytata za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi....

Inne dzieła tego artysty / artystki